Overeenstemming Schiphol-KLM over tarieven luchthaven
Het kabinet heeft op voorstel van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu en minister Kamp van Economische Zaken ingestemd met de nadere uitwerking van de regulering van de tarieven voor luchthaven Schiphol. Hierdoor worden luchtvaartmaatschappijen beter betrokken bij de totstandkoming van de tarieven. Het kabinet heeft besloten dat Schiphol de tarieven in de toekomst slechts één keer in de drie jaar vaststelt. Dit staat in de brief aan de Tweede Kamer die vandaag is verstuurd.
Investeringen in Schiphol zijn van belang om de toppositie van de luchthaven te behouden. De concurrentie met grote luchthavens in het buitenland vraagt om scherpe tarieven. Op die manier blijft Schiphol aantrekkelijk voor luchtvaartmaatschappijen zoals KLM/Air France. 70 procent van de vluchten op Schiphol wordt uitgevoerd door KLM/Air France en de partnerluchtvaartmaatschappijen uit het Skyteam.
Daarom heeft het kabinet ervoor gekozen dat de opbrengsten uit onder meer de verhuur van vastgoed, grond en ruimte voor winkels en horeca (niet-luchtvaartactiviteiten) moeten bijdragen aan de luchtvaartactiviteiten. Op die manier blijft jaarlijkse stijging van luchthaventarieven beperkt, terwijl Schiphol wel kan investeren in de kwaliteit van de luchthaven.
Schiphol stelt de tarieven in de toekomst slechts één keer in de drie jaar vast. Voor het jaar 2013 stijgen de tarieven met 0,6 procent. Voor zowel 2014 als 2015 zal Schiphol ook een gematigde tariefontwikkeling voorstellen. Luchtvaartmaatschappijen worden door Schiphol geraadpleegd over de voorgenomen tariefstijging. Bovendien bespreekt Schiphol het investeringsprogramma voor de luchthaven met de maatschappijen.
De netwerkfunctie van Schiphol is belangrijk voor Nederland en de regio Schiphol. Door het uitgebreide netwerk van verbindingen met andere economische centra in de wereld is Nederland een aantrekkelijke vestigingsplaats voor internationaal opererende bedrijven. Bovendien zorgt de luchthaven voor belangrijke werkgelegenheid.
Het besluit van het kabinet is tot stand gekomen na advies van de commissie Shared Vision onder leiding van Hans Alders. De commissie is in augustus 2012 ingesteld door de ministerie van Infrastructuur en Milieu, Economische Zaken en Financiën.