Dekker presenteert aanpak leerlingendaling
VOICE-OVER: Kleine scholen in gebieden waar de bevolking krimpt zullen vaker moeten gaan samenwerken.
Dat zei staatssecretaris Dekker in het Zeeuwse Wolphaartsdijk bij de presentatie van zijn visie op het onderwijs in krimpgebieden.
Daarin verdwijnt de financiële toeslag voor kleine scholen.
Deze wordt stapsgewijs omgezet in een bonus, als scholen samenwerken.
Het advies van de Onderwijsraad om scholen met minder dan 100 leerlingen op te heffen, neemt Dekker niet over.
STAATSSECRETARIS DEKKER: Ik vind de opheffingsnorm ophogen dat is eigenlijk te eenzijdig en te rigide en laat onvoldoende ruimte voor maatwerk.
Tegelijkertijd zijn er wel twee dingen nodig.
Eén is meer samenwerking, ongelooflijk belangrijk en het tweede is dat er regionaal wordt nagedacht over hoe het er dan uit zou moeten kunnen zien en daarvoor is wel dat maatwerk nodig.
(VERVOLGT OFFSCREEN) In de plannen die wij vandaag hebben gepresenteerd zijn dat ook eigenlijk de twee rode draden door het verhaal.
VOICE-OVER: Ook Wolphaartsdijk in de gemeente Goes ligt in een krimpgebied.
In de brede school Het Samenspel wordt al succesvol samengewerkt.
Het pand wordt hier gedeeld door openbare basisschool De Achthoek en de christelijke Ichthusschool.
VERSLAGGEVER: Nu zijn jullie twee scholen die eigenlijk ook fysiek aan elkaar vastzitten. Hoe gaat dat in de praktijk?
MARJOLEEN FRANKEN: Eigenlijk heel goed.
Elke school zit in een hoek van het gebouw en in ieder geval elke middagpauze treffen de teamleden elkaar in de personeelskamer.
Daar ontstaan heel informele gesprekjes en van daaruit ontstaan creatief ideeën om dingen samen te doen.
FRANS REIJERSE: Als u mijn mening vraagt hadden we het al veel en veel eerder mogen doen, en kunnen doen misschien ook.
Maar we zijn toch twee scholen met twee schoolbesturen en zoals het altijd gaat ik zeg altijd: In de liefde gaat het altijd eerst op z'n egeltjes en daarna gaat het misschien een keer flink los.
Maar duidelijk een geval van eerst verkennen en dan kijken hoever de mogelijkheden er zijn want natuurlijk, we hebben wetten en regelgeving en die beperken vaak de echte samenwerking op bijvoorbeeld onderwijsinhoudelijk terrein.
ANKO VAN HOEPEN: Hier is de samenwerking nog niet afgerond.
Er moeten nog stappen gezet worden en daarom zaten we op deze brief te wachten.
Dus daar ben ik voor deze plek, waar we nu zijn, erg blij al om zodat we hopelijk verdere stappen kunnen zetten want ze lopen nu tegen hun grens aan.
Het is hier ook makkelijker. Er zijn twee scholen in één gebouw.
In de regio kennen we veel plekken waar maar één school in het dorp is en als je dan praat over samenwerking met een andere school ga je naar andere dorpen en dat ligt gevoelig in dorpen.
Dus daar is nog een wereld in te winnen, maar tegelijkertijd denk ik dat de staatssecretaris vandaag genoeg signalen heeft afgegeven dat we er ruimte kunnen voor krijgen.
DEKKER: We hebben in Nederland een uniek systeem met heel veel verschillende richtingen en die hebben allemaal een heel sterke identiteit.
En als het dan nodig is omdat je bijvoorbeeld allemaal steeds kleiner wordt, om meer samen te werken begrijp ik dat je best even over je schaduw heen moet stappen.
En toch is dat nodig, want als wij willen dat ook in die krimpgebieden in de toekomst goed, kwalitatief onderwijs is dan moet er weer worden samengewerkt en dan moeten ook scholen van verschillende denominaties meer samenwerken.
(Het Nederlandse wapenschild op een blauwe achtergrond. Beeldtekst: Dit was een productie van de Rijksoverheid.)