Meer ruimte PostNL voor uitvoeren universele postdienst
PostNL krijgt meer ruimte van de overheid om postdiensten voor particulieren en kleine zakelijke gebruikers rendabel uit te kunnen voeren. De claim van PostNL om daarvoor een vergoeding te krijgen van andere postbedrijven is daarmee van tafel. Dat schrijft minister Kamp van Economische Zaken (EZ) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.
PostNL is destijds aangewezen als verlener van de zogeheten ‘universele postdienst’ (UPD). Daarmee garandeert de overheid dat ook burgers en kleine zakelijke gebruikers zes dagen per week post kunnen verzenden en ontvangen. Met de huidige regels is het voor PostNL echter moeilijk om deze diensten rendabel uit te kunnen voeren.
Een claim waarbij andere postbedrijven wordt gevraagd mee te betalen aan het uitvoeren van de universele postdienst beperkt de concurrentie op de markt en schrikt nieuwe toetreders af. Uiteindelijk pakt dat negatief uit voor consumenten. Daarom is met PostNL overeen gekomen af te zien van deze claim.
Maatregelen
PostNL krijgt meer ruimte om de universele postdienst rendabel uit te kunnen voeren. Één van die elementen is een mogelijke stijging van de postzegelprijs. Een stijging tot 6 eurocent per 1 juli 2013 is mogelijk. Met PostNL is afgesproken ook maatregelen te nemen die de kosten van de universele postdienst kunnen drukken. Hiermee kunnen verdere tariefstijgingen zoveel mogelijk beperkt worden.
Deze maatregelen worden uitgewerkt in een toekomstvisie op de postmarkt, die minister Kamp in mei naar de Tweede Kamer zal sturen. Een doorrekening van deze maatregelen van de toezichthouder op de postmarkt, de OPTA, wordt hierin meegenomen.