De geest is gewillig, het vlees is zwak
's Ochtends ben je écht van plan om te gaan sporten na je werk, maar 's avonds als je moe thuis komt, zak je toch onderuit op de bank, hang je voor de TV met een zak chips. Herkenbaar? Gedrag zit complex in elkaar. 'Met communicatie gedrag veranderen kan, maar is niet simpel', zegt Reint Jan Renes, lector crossmediale communicatie bij de Hogeschool Utrecht.
Gewoontegedrag
Hoe bereik je mensen van wie het gedrag veelal ‘impulsief’ is, vooral bestaat uit gewoontegedrag, beïnvloed wordt door onze sociale omgeving en waarbij we vaak ook nog eens gebrek aan wilskracht hebben? In een beperkt aantal gevallen is gedrag ‘reflectief’, nemen we meer rationele, bewuste keuzes. Om het nog ingewikkelder te maken: het is niet zo dat gedragsintenties vanzelf tot ander gedrag leiden.
Artikel
Het artikel 'De geest is gewillig, het vlees is zwak' kwam tot stand naar aanleiding van de kennismiddag van de Academie voor Overheidscommunicatie over gedragsverandering en communicatie met Reint Jan Renes. De Academie is onderdeel van Dienst Publiek en Communicatie van het Ministerie van Algemene Zaken. Auteurs zijn Gerdien Rinzema , senior kennisadviseur bij de Academie, en Monique Neyzen (Neyzen Communicatie, Advies & Management).