Trofee voor beste onderwijsidee
Tijdens een zinderende finale in Breda hebben vandaag de twee scholen met het beste onderwijsidee van Nederland de Nationale Onderwijsprijs 2013 in de wacht gesleept. De prestigieuze onderwijsprijs werd uitgereikt door staatssecretaris Dekker die de winnaars en kandidaten vol lof toesprak: “Goed onderwijs ontstaat in de klas, als resultaat van het teamwork van leraren en schoolleiding. Docenten en leerlingen bewijzen op hun eigen manier hoe ongelooflijk creatief en inventief het onderwijs in Nederland is”.
Winnaar basisonderwijs: De Laak en ZML school De Kom uit Wamel
Ook dit jaar kwamen er veel kansrijke ideeën van leraren uit het basisonderwijs. De jury had daarmee een pittige opdracht. Uiteindelijk koos de jury voor twee scholen die de krachten hebben gebundeld: basisschool De Laak en ZML school De Kom uit Wamel (Gelderland). Dit project biedt een oplossing voor vraagstukken waar meer scholen in Nederland mee worstelen, met name in krimpregio’s. Leegstand bij de één, en tekort aan ruimte bij de ander was de praktische aanleiding voor een reguliere basisschool en een school voor zml-kinderen om de handen ineen te slaan. En zo kunnen twee heel verschillende groepen kinderen op structurele basis bij elkaar worden gebracht. Dit project is opgezet onder het motto ‘Samen wat kan’. Er is hier sprake van een echte win-win situatie. Sociale integratie bevordert de ontwikkeling van zml-leerlingen, en de leerlingen van de reguliere basisschool groeien op hun beurt in een soort ‘mentor-rol’. Ook de docenten van regulier en speciaal onderwijs leren van elkaars expertise.
Winnaar voortgezet onderwijs: Porta Mosana College uit Maastricht
Ook in de categorie ‘voortgezet onderwijs’ had de jury een zware kluif. Het Porta Mosana College uit Maastricht kwam als beste uit de bus. De leerlingen van deze school voor groen onderwijs helpen dubbel gehandicapte leerlingen met opdrachten uit hun eigen werkveld. Door bijvoorbeeld samen plantjes te stekken, bloemstukken te maken en dieren te verzorgen, leren de vmbo-leerlingen veel van hun eigen vak, en tegelijkertijd maken ze kennis met de wereld van ‘Zorg en welzijn’. Daarnaast komen ze via een tweede samenwerkingspartner (een instelling voor psychiatrische patiënten) in contact met mensen die geestelijk zijn vastgelopen, om met hen goed doordachte opdrachten uit te voeren. Op deze manier krijgen leerlingen extra vaardigheden en competenties, die hun overgang naar het mbo bevorderen.
De Nationale Onderwijsprijs
De Nationale Onderwijsprijs voor het meest originele en verrassende onderwijsinitiatief wordt eens in de twee jaar uitgereikt. De winnaars van de 12 provinciale voorrondes dingen mee naar de Nationale Onderwijsprijs voor het basis- en voortgezet onderwijs. Ook dit jaar deden er honderden scholen mee. De prijs is in 1993 ingesteld door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om de creatieve en innovatieve kant van het Nederlandse onderwijs over het voetlicht te brengen en onderwijsvernieuwende projecten te stimuleren. De twee winnende scholen ontvangen elk een geldbedrag van 7.000 euro en ‘De Bronzen Olifant’, een trofee van ruim twintig kilo. De beste onderwijsideeën worden ter inspiratie beschikbaar gesteld aan andere scholen. Op de website www.onderwijsprijs.nl en de Facebookpagina van het ministerie van OCW staat meer informatie over de winnende projecten.