Toespraak startbijeenkomst schoolleiders-coaches VO
Op donderdag 7 februari 2013 sprak staatssecetaris Sander Dekker de 'startbijeenkomst schoolleiders/coaches VO' toe in Nieuwegein.
Op weg hiernaartoe, schoot me plots te binnen dat je in het Engels een verschil hebt tussen ‘to teach’ en ‘to learn’, en in het Duits tussen ‘lehren’ en ‘lernen’. Maar het Nederlandse ‘leren’ heeft beide betekenissen: je gebruikt dit woord voor het leren dat de leerling doet, maar ook voor het leren van de leraar, voor het onderwijzen.
Nou ben ik geen taalkundige, en ook geen cultuurfilosoof, maar misschien zegt dit wel iets over ons Nederlanders. Namelijk dat we leren en onderwijzen niet los van elkaar willen zien. En in feite zijn die beide processen ook onverbrekelijk met elkaar verbonden. Sterker nog, ze lopen naadloos in elkaar over. Cicero had dat 2000 jaar geleden al in de gaten, toen hij zei: ”Als je wil leren, geef dan les.”
U brengt deze wijsheid in de praktijk, door áán elkaar en ván elkaar te willen leren. Schoolleiders die behoefte hebben aan extra begeleiding, praktische tips en nuttige wenken, krijgen die van ervaren rotten. Een geweldige win-win-constructie, want u wordt er allemaal wijzer van. Ik ben daarom heel blij dat de VO Raad, School aan Zet en mijn ministerie samen de handen ineen hebben geslagen om dit initiatief van de grond te krijgen.
Dit kabinet heeft de ambitie om van goed naar excellent onderwijs te gaan. Omdat het onderwijs zo goed is als de leraar die voor de klas staat, komen er strengere eisen bij lerarenopleidingen, betere begeleiding van startende docenten en continue scholing van docenten. En omdat schoolleiders ervoor kunnen zorgen dat docenten het beste uit zichzelf halen, hebben we extra middelen vrijgemaakt voor uw coaching en opleiding. Bovendien gaan we afspraken maken over bekwaamheidsonderhoud en het inrichten van een register voor schoolleiders. We zetten ons stevig voor u in, want ú kunt het verschil maken!
Ik heb dat in de praktijk ook zo mogen ervaren: toen ik een jaar of zeven geleden begon als wethouder, kwam ik op een school in de Schilderswijk, niet het makkelijkste deel van Den Haag. De directrice die daar was komen werken, trof een school aan vol problemen: criminaliteit, slechte leerprestaties en een enorm ziekteverzuim en uitval van leraren. Maar zij slaagde erin om die school een draai van 180 graden te laten maken. Van een uitgeput team maakte ze een geïnspireerde club leerkrachten, die er elke dag opnieuw de schouders onder zetten. Met succes. De resultaten op school schoten omhoog, en de rust keerde terug.
Zij bewees de waarde van een schoolleider. En tijdens werkbezoeken zie ik veel meer van die bewijzen, overal waar ik kom. Als je 5 minuten met de schoolleider praat, dan weet je eigenlijk al wat voor vlees je in de kuip hebt, wat je van de school kunt verwachten. De ambitie, de kwaliteit en het heilige vuur van een gedreven schoolleider stralen uit op alle docenten. Daarom zet ik stevig in op de professionele ontwikkeling van schoolleiders. Dat kan ook met de middelen die het kabinet hiervoor heeft vrijgemaakt. Schoolleiders kunnen daarmee onder andere de coaching krijgen, waar u vandaag een begin mee maakt.
Coaching door een ervaren professional kan iedere schoolleider verder brengen. Coaching zorgt voor groei en ontwikkeling op alle niveaus. Van elkaar leren, elkaar inspireren en motiveren: dat is nou precies de cultuur waar ik heen wil. En u bent de allereerste groep die aan dit prachtige initiatief begint.
Ik wens u allemaal heel veel succes: de coaches met hun coachopleiding, en de startende schoolleiders met hun verdere professionele ontwikkeling. Ik verwacht veel van u. Maar belangrijker nog: onze leerlingen verwachten veel van u, onze kinderen die recht hebben op het allerbeste onderwijs. En daar kunt u voor zorgen. Door collega’s te helpen, kunt u ‘lehren’ en ‘lernen’. Geheel in de traditie van Cicero: daar wordt iedereen wijzer van!