Toespraak staatssecretaris Wilma Mansveld bij uitreiken Nationale Reisvraag op 24 januari 2013
“Het Spoor en OV is een uitdagend en complex onderwerp. Dat is de afgelopen dagen weer overduidelijk geworden. Een sector die iedereen raakt. Een sector waar dingen goed en minder goed gaan. Het is aan alle betrokken spoor en OV partijen om er samen voor te zorgen dat we een bereikbaar, toegankelijk en veilig OV hebben.” Dat zei Wilma Mansveld, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, bij het uitreiken van de Nationale Reisvraag op 24 januari 2013.
De bewindspersoon gaf ook aan dat we door het concreet maken van oplossingen het OV beter kunnen maken. Bijvoorbeeld door reizigers zelf te betrekken bij oplossingen.
Mansveld: “Deze Nationale Reisvraag is daar een prachtig voorbeeld van. Het levert vaak simpele, slimme en goedkope oplossingen voor een probleem of ongemak.”
Prijswinnaar was de heer Niels Damman met zijn idee ‘looplijnen’ bij stations. Prorail gaf aan te onderzoeken hoe zijn idee toegepast kan worden.
Beste mensen,
Het Spoor en OV is een uitdagend en complex onderwerp.
Dat is de afgelopen dagen weer overduidelijk geworden.
Een sector die iedereen raakt.
Een sector waar dingen goed en minder goed gaan.
Het is aan alle betrokken spoor- en OV-partijen om ervoor te zorgen dat we een bereikbaar, toegankelijk en veilig OV hebben.
Waar we makkelijk van deur tot deur kunnen reizen.
Waar kortom, de reiziger centraal staat.
We hebben een van de drukst bereden spoornetten in de wereld.
We hebben een goed OV net.
Er kan echter nog veel verbeterd worden.
Bijvoorbeeld door het reizen als een geheel te benaderen.
De reiziger reist immers van deur tot deur.
En niet van station naar station.
Als we een betrouwbaar, toegankelijk en efficiënt OV willen hebben, moeten we kortom kiezen voor een brede blik.
Een reis is immers vaak een combinatie van vervoerswijzen; bus, tram, metro auto en fiets.
Al deze vervoerswijzen moeten betrokken worden in een klantvriendelijker ‘OV product’.
Daar werken we hard aan.
In de gesprekken die ik met veel partijen heb gehad merk ik dat alle neuzen dezelfde kant opstaan.
Dat alle betrokken vervoerders willen werken aan een beter OV product.
Wat ook helpt in het beter maken van het OV is het concreet maken van oplossingen.
Bijvoorbeeld door reizigers zelf te betrekken bij oplossingen.
Zij ervaren elke dag wat er wel werkt en niet werkt en wat beter kan.
Deze Nationale Reisvraag is daar een prachtig voorbeeld van.
Het levert vaak simpele, slimme en goedkope oplossingen voor een probleem of ongemak.
En de ideeën zijn vaak makkelijk toe te passen. Maar bovenal: het zijn ideeën die het leven van de treinreiziger een stuk aangenamer kunnen maken!
De Nationale Reisvraag is gericht op beter voor- en natransport en het aangenamer maken van zaken op perrons en in de trein.
Wachten in weer en wind, ruimtegebrek in fietsenstalling of het niet kunnen terugvinden van je fiets.
Of onduidelijkheid over inrichting en looproutes op stations, drukte in treinen en bij in- en uitstappen, enzovoorts.
Verreweg de meeste ideeën gaan over de fiets, fietsenstalling(en) en de OV-fiets. Enkele ludieke tot verbeelding sprekende inzendingen zijn bijvoorbeeld de 'renbaan' voor haastige reizigers, de OV vouwfiets en OV paraplu, de ‘nood-uit-check-paal’ voor als je vergeten bent uit te checken na een busreis....enzovoorts.
De menselijke creativiteit voor het vinden van oplossingen is oneindig. Het zijn vaak kleine ideeën.
Maar ze tonen aan dat reizigers mee willen denken en werken aan een beter OV.
En dat is de grootste winst van de Nationale Reisvraag!
Extra motiverend is dat Prorail heeft aangegeven te kijken of het idee van de winnaar de heer Niels Damman goed is toe te passen.
Prorail gaat kijken of zijn winnende idee van ‘looplijnen’ op een groot internationaal station en een station in verbouwing zoals bijvoorbeeld Utrecht haalbaar is.
Ik heb afgesproken dat Prorail mij hierover zal informeren.
Maar let wel; ook de ideeën die niet in de prijzen zijn gevallen, zullen mij en andere OV-partijen stof tot denken geven.
Als ik kijk naar de inzendingen voor de Nationale Reisvraag zie ik heel veel onderwerpen terugkomen waar wijzelf mee bezig zijn binnen ons ministerie.
Zoals meer P+R voorzieningen, het vergroten van het aantal fietsparkeerplaatsen bij stations, het stimuleren van ‘spitsmijden’, bijvoorbeeld door thuiswerken en het belonen van buiten de spits reizen of het spreiden van collegetijden voor studenten enzovoorts. De vervoerders Syntus, Veolia, Arriva en de NS werken samen met de Vrije Universiteit Amsterdam, TNO en mijn ministerie binnen zo’n zogeheten ‘spitsmijden’ project in de trein.
Andere voorbeelden van succesvolle projecten die met onze financiële steun tot stand zijn gekomen zijn bijvoorbeeld het Led’s park systeem in Haarlem en het detectiesysteem in Zutphen voor sneller en makkelijker je fiets te stallen; overvolle fietsstallingen zijn tenslotte een van de grootste ergernissen van reizigers. Of denk aan de NS Zonetaxi die in nu in een vijftal steden rijdt en de Hopper, taxivervoer per elektrische scooter.
Stuk voor stuk kleine maar effectieve projecten die kunnen bijdragen aan een aantrekkelijker OV!
De rode draad van al deze acties is: de reiziger is koning. Met alle acties en projecten die lopen of van start gaan staat centraal dat we de reiziger moeten verleiden om te kiezen voor het OV. En ik ga daar samen met de alle betrokken partijen en U de komende jaren aan werken. Voor een toegankelijk, betrouwbaar en veilig OV; dat is onze gezamenlijke missie.
Tot slot.
Ik vind dat deze Nationale Reisvraag een constructieve, positieve en concrete bijdrage levert aan een beter OV.
Mijn complimenten aan alle inzenders en genomineerden voor de Nationale Reisvraag.
Uw inzendingen inspireren mij nog harder te werken aan een beter OV.
Samen met de sector.
Dank u wel.