Buijink: ‘semi-publieke diensten kunnen economie versterken’
Semi-publieke sectoren zoals woningcorporaties, het spoor, de zorg en het onderwijs kunnen een grotere bijdrage aan de economie leveren. De taken van semi-publieke sectoren moeten dan wel duidelijker worden vastgesteld. Ook moeten de prestaties van bijvoorbeeld corporaties en vervoerbedrijven onafhankelijk worden beoordeeld.
Nederlandse economie in eredivisie
Dat schrijft Chris Buijink, secretaris-generaal van het ministerie van Economische Zaken (EZ), in zijn jaarlijkse nieuwjaarsartikel in het economenblad ESB dat donderdag 10 januari 2013 verschijnt. 'De Nederlandse economie doet nog altijd mee in de eredivisie van sterke landen,' aldus Buijink. 'Maar de economische groei staat wel onder druk en moeten we daarom alles uit de kast halen om onze economie te versterken. Dat vraagt om efficiëntere en betere dienstverlening door semi-publieke instellingen.'
Op tijd rijdende treinen essentieel voor economie
In zijn artikel beschrijft Buijink hoe langs deze weg bij woningcorporaties en het spoor nog winst te behalen valt. 'Snel een geschikte woning vinden en treinen die op tijd rijden en op elkaar aansluiten zijn essentieel voor een goed functionerende economie. Het uitvoeren van deze diensten kan goedkoper en beter.'
Inkomensbeleid woningscorporaties bij overheid
Het is volgens Buijink aan de politiek om de taken van semi-publieke sectoren duidelijk vast te stellen en vervolgens hun prestaties beter te monitoren. Kerntaken als inkomensbeleid horen niet bij woningcorporaties maar bij de overheid thuis, aldus de topambtenaar. Daarnaast moeten corporaties een juridische scheiding aanbrengen tussen sociale en commerciële woningbouw. Hierdoor blijft de uitvoering van de kerntaak beter beschermd en kan er in de commerciële huurmarkt meer concurrentie ontstaan.
Dienstverlening spoor
Op het spoor kan de dienstverlening volgens Buijink verbeteren door vervoerders meer te laten betalen aan spoorbeheerder ProRail voor het gebruik van het spoor. Een onafhankelijke toezichthouder kan die tarieven bepalen. De subsidie van de overheid aan ProRail kan dan omlaag en direct aan de vervoerders worden gegeven. Hierdoor krijgt de spoorbeheerder een grotere prikkel krijgt om te leveren wat de vervoerders nodig hebben. Tevens zou al het openbaar vervoer in een hele regio in één keer aanbesteed kunnen worden zodat verschillende vormen van openbaar vervoer beter op elkaar aansluiten.