Spreektekst minister Schultz voor de opening van de Ramspolbrug, 29 november 2012
“De nieuwe Ramspolbrug is meer dan een verbinding tussen Overijssel en Flevoland. Het is een icoon van innovatie. Vandaag slaan we een brug naar een veiliger, beter bereikbaar en duurzamer Nederland.” Dat zegt minister Schultz vanmorgen bij de opening van de Ramspolbrug, de eerste energieneutrale brug van Nederland.
Beste mensen,
Deze opening staat bol van de symboliek.
We zijn immers nog vlak na de start van het kabinet Rutte II en iedereen weet nog wat het motto is, inderdaad, ‘bruggen slaan’.
En wat is mijn eerste openingshandeling als minister van Infrastructuur in dit kabinet?
Inderdaad, een brug slaan.
Mijn complimenten dus voor de planning; daar ben ik heel blij mee.
Maar het gaat vandaag niet om zomaar een brug.
Hier laat Nederland zich van zijn beste kant zien.
De nieuwe Ramspolbrug is meer dan een verbinding tussen Overijssel en Flevoland.
Het is een icoon van innovatie.
Want waar hebben we het over?
- De eerste energie-neutrale brug in Nederland en waarschijnlijk ter wereld.
Duurzaam, door de inzet van 320 zonnepanelen.
Slim, doordat energie uit beweging wordt opgeslagen in accu’s.
Het gaat om een zeer innovatieve constructie. De motor die het beweegbare brugdeel bedient, wint energie terug als de brug zakt. Ook wordt de overtollige groene energie teruggegeven aan het net.
Deze techniek is nog nooit op deze manier toegepast bij
een brug. Dat maakt dit project heel bijzonder. En we gaan natuurlijk nauwlettend in de gaten houden of dit ook allemaal in de praktijk werkt.
- We hebben het ook over een brug die zorgt voor betere doorstroming.
Zowel over de weg – tussen Kampen en Emmeloord - als over het water.
Doordat de brug is verhoogd tot 13 meter, hoeft de brug niet 8000 keer per jaar open maar 1800 keer. Dat scheelt.
We zetten vandaag ook een stap naar een veiliger doorstroming.
De N50 tussen Ramspol en Ens is over een lengte van 6 kilometer verbreed tot 2 keer 2 rijstroken. Het is 250 meter naar het westen verlegd en 5 gelijkvloerse kruisingen zijn vervangen door één ongelijkvloerse kruising.
Graag wil ik dit project in perspectief zetten: wat is het bredere belang?
Ten eerste neemt de mobiliteit toe.
In Nederland, en ook hier in deze regio.
In 2001 reden er nog ruim 10.000 voertuigen per werkdag over de brug. Tien jaar later was dit al ruim 17.000 per dag waarvan 16% vrachtverkeer.
De verwachting is dat dit doorgroeit naar meer dan 22.000 voertuigen op de N50 in 2020.
Ook op het water verwachten we groei tot zo’n kleine 20.000 recreatieschepen en 5600 vrachtschepen in 2020.
En die groei moeten we accomoderen.
Ten tweede streven we naar groene groei. Het is een van de pijlers van dit kabinet.
We hebben ambitieuze streefcijfers. Zo streven we naar een aandeel van 16% duurzame energie in 2020.
Dat doen we door ruim baan te geven aan nieuwe kennis en innovatie.
En de bedoeling is natuurlijk dat dit leidt tot veelbelovende toepassingen, zoals deze Ramspolbrug.
Tot slot: we willen niet alleen een betere, duurzame doorstroming maar ook dat dit zo veilig mogelijk gebeurt.
Daarom streven we steeds naar het beste, het veiligste en het meest duurzame dat toch ook betaalbaar moet zijn.
Ik zeg dit omdat we ook mindere ervaringen hebben met bruggen, zoals de Ketelbrug.
Ook daar zijn we hard aan de slag.
De brugkleppen worden volledig vervangen om de toegenomen intensiteit van met name het vrachtverkeer op te kunnen vangen. Dat is een forse klus die ook leidt tot verkeersoverlast. Zeker nog tot maart 2013.
Maar iedere brug leidt ook weer tot nieuw inzicht.
De lessen van de Ketelbrug - over de juiste sterkte van de kleppen - hebben we betrokken in de bouw van de nieuwe Ramspolbrug.
Dames en heren, ik open vandaag een uniek project waarvoor inmiddels al veel belangstelling is, vanuit buitenland en binnenland.
Graag spreek ik mijn waardering uit aan iedereen die aan de brug heeft gewerkt.
Ik noem met name de regionale partners en het Infrateam N50, de combinatie van aannemers, die in goede samenwerking met RWS het project tot stand hebben gebracht, en natuurlijk ook alle waardering voor het projectteam van RWS.
Dames en heren, Nederland maakt vandaag een sprong voorwaarts.
Vandaag slaan we niet alleen een brug van Overijssel naar Flevoland.
Vandaag slaan we een brug naar een veiliger, beter bereikbaar en duurzamer Nederland.
Dank u wel.