Speech van de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, bij het TLN Congres, Kaatsheuvel, 24 november 2012
‘De Efteling is een plek om een beetje te dromen. Dus laat de crisis uw dromen niet in de weg staan, maar blijf werken aan een trotse sector.’ Dat zei minister Schultz van Haegen op het jaarlijkse TLN Congres in De Efteling. Ze moedigde de transportsector aan om te blijven werken aan om over de grenzen van goederenstromen, klanten en vervoersmogelijkheden heen te kijken. ‘Dat is waar ik met u naar toe wil: een sector die kiest voor innovatie door slimmer en schoner te vervoeren. Dat vraagt er om dat je je concurrent steeds vaker als bondgenoot gaat zien. Dat ligt natuurlijk niet altijd voor de hand, maar ik geloof er heilig in dat het uw sector sterker maakt. En het houdt de sector toonaangevend.’ Ze besteedde ook aandacht aan het groeiende aantal pechgevallen van vrachtauto’s op de snelweg. ‘We hoeven niet met beschuldigende vinger te wijzen, maar u begrijpt dat dit het imago van de sector geen goed doet. Laten we het dus met elkaar aanpakken.’
Meneer Sakkers,
Dames en heren,
Wat heeft de Efteling met transport en logistiek te maken?
Niet zoveel, zou je zeggen, tenzij vliegende tapijten de volgende innovatie op mobiliteitsgebied zijn.
Maar ik denk niet dat het daar ooit van zal komen.
Aan de andere kant zou de Efteling nergens zijn zonder transport en logistiek.
Dit park en dit theater trekken 4 miljoen bezoekers per jaar.
Er is dus elke dag eten en drinken nodig.
Maar ook decorstukken, belichting, geluid.
En er moet afval worden afgevoerd.
Zonder transport dus geen sprookjes, zou je kunnen zeggen.
En zonder transport ook geen TLN-congres.
Ik snap dus helemaal, meneer Sakkers, waarom u zo gecharmeerd bent van deze plek, want is het een prachtlocatie voor uw laatste congres als TLN-voorzitter.
We gaan vandaag nog geen afscheid van elkaar nemen, maar ik wil deze gelegenheid wel vast benutten om te zeggen dat we u zullen missen.
Ik hoop dat we de komende maanden nog zeer succesvol kunnen samenwerken.
Onder andere op het gebied van cabotage.
Ik ben inmiddels een onderzoek gestart naar de effecten van cabotage voor ons land.
En TLN is vertegenwoordigd in de klankbordgroep.
Wat mij betreft werken we dus goed samen op dit onderwerp.
En ik wil dat ook op het gebied van handhaving blijven doen.
Dames en heren,
Ondanks het feit we in de Efteling zijn, zal ik u vandaag geen sprookjes vertellen.
We merken allemaal dat het in uw sector nog niet zo goed gaat als we hadden gehoopt.
Het is schrikken als gerenommeerde bedrijven ineens failliet gaan.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan transportbedrijf J. Middelkoop uit Nieuw-Vennep.
Een echt familiebedrijf, dat al meer dan 100 jaar actief was.
Als zo’n bedrijf ten prooi valt aan de crisis, doet dat iets met je.
Natuurlijk met de familie Middelkoop zelf.
Maar ook met hun 50 werknemers, hun relaties en hun klanten.
Ik hoop dus van harte dat de doorstart die het bedrijf deze week gemaakt heeft, succesvol is.
En ik hoop dat dat inspirerend werkt voor andere bedrijven die het zwaar hebben.
Want Middelkoop is helaas niet de enige.
Vorige week hoorden we al dat onze economie in het derde kwartaal behoorlijk is gekrompen.
Zo’n krimp van 1,1% baart zorgen.
Gelukkig zijn er ook hoopvolle tekenen.
Volgens ING en ABN Amro is er volgend jaar licht herstel in de transportsector.
Ik hoop dat die verwachting uitkomt.
Maar het is duidelijk dat we samen de schouders eronder moeten blijven zetten.
Dat doet u ook.
Daar bent u tenslotte ondernemers voor.
Uw sector is nog altijd de verbinding tussen onze mainports en het Europese achterland.
Uw sector is de schakel tussen goederen en mensen.
Uw positie is en blijft ijzersterk.
En ik hoop die positie, samen met u, de komende jaren te versterken.
Dat zal niet altijd makkelijk gaan.
De wereld om ons heen verandert en wij moeten mee veranderen.
Lastige tijden vragen dus soms ook om lastige keuzes.
Dat geldt niet alleen voor u, maar ook voor mij als minister.
U weet ook dat ik de komende jaren extra zal moeten bezuinigen.
€ 250 miljoen per jaar is veel geld.
Ook dat gaan we dus met elkaar voelen.
Dat betekent des te meer dat we de beschikbare euro’s daar moeten gebruiken waar ze ons het meeste rendement opleveren.
En dat ga ik ook doen.
Ik heb deze week in de begrotingsbehandeling in de Kamer aangegeven dat de staatssecretaris en ik daar goed de tijd voor gaan nemen.
Maar dat betekent in ieder geval dat we op het gebied van mobiliteit slimmer moeten omgaan met de complexe opgave die er ligt.
Dat vraagt om een slimme combinatie van nieuwe infrastructuur en wat we al hebben zo goed mogelijk benutten.
Op de weg, op het spoor en op het water.
En ik ben blij, meneer Sakkers, dat u daar zojuist ook positief over gesproken hebt.
We gaan de komende jaren gewoon door met het Topsectorenbeleid en u en ik in het bijzonder met de Topsector Logistiek.
Het is de bedoeling dat de komende jaren de Topsector Logistiek voor iedereen zichtbaarder wordt.
Om uw positie te versterken werken wetenschappers, bedrijfsleven en overheid samen in het Topteam, dat sinds kort onder leiding staat van Aad Veenman.
U kunt daar zelf ook aan meedoen!
In het topinstituut Dinalog worden instrumenten ontwikkeld om logistiek efficiënter te maken.
En u zit op de eerste rij om mee te doen met proefprojecten of om geslaagde proeven in uw bedrijf in te voeren.
Ik denk ook aan het Lean & Green netwerk van Connekt, dat zich bezighoudt met duurzaam vervoer.
De groep koplopers wordt elk jaar groter en groter.
Het doel van 250 koplopers is zelfs al ruim gehaald.
Een prachtig voorbeeld uit dit netwerk is transportbedrijf Nabuurs.
Ook zo’n familiebedrijf met een lange geschiedenis.
Deze maand kocht het twee nieuwe vrachtauto’s die rijden op LNG of LBG.
Brandstoffen die in het uiterste geval zelfs de helft aan CO2-uitstoot kunnen schelen.
Daarbij vervoert Nabuurs ook nog eens efficiënter, door het gebruik van ECOcombi’s of LZV’s.
Bovendien maakt het bedrijf actief werk van het bundelen van goederenstromen voor verschillende verladers.
Dat zorgt voor een betere beladingsgraad van uw vrachtauto’s.
En dat is nodig, want er rijden nog teveel vrachtauto’s leeg rond op onze wegen.
Met deze slimme manier van werken is de firma Nabuurs geen ‘gewone’ vervoerder maar een echte vervoersregisseur.
En zo telt het Lean & Green netwerk al bijna 300 transporteurs en verladers die het verminderen van CO2-uitstoot combineren met een betere concurrentiepositie.
Niet alleen Lean & Green doet dat, ook het TLN Keurmerk Transport & Logistiek is wat dat betreft een heel mooi initiatief.
Wat dat betreft ben ik trots op deze sector.
Ook bij tegenwind blijft u naar de toekomst kijken.
Want dat is waar ik met u naartoe wil:
Een logistieke sector die aan de top staat door slim te combineren.
Door het combineren van klanten en goederenstromen.
Door het combineren van weg, spoor en binnenvaart.
Een sector die kiest voor innovatie door slimmer en schoner te vervoeren.
Maar ook door slimme allianties te smeden met partners.
Door krachten te bundelen, dus.
Dat vraagt er om dat je je concurrent steeds vaker als bondgenoot gaat zien.
Dat ligt natuurlijk niet altijd voor de hand, maar ik geloof er heilig in dat het uw sector sterker maakt.
En het houdt de sector toonaangevend.
Om toonaangevend te zijn, is ook betrouwbaarheid belangrijk.
Dat betekent: veilig vervoer met zo min mogelijk uitval.
De laatste cijfers van Rijkswaterstaat baren me we dat betreft toch een beetje zorgen.
Er staan de afgelopen jaren drie keer zoveel vrachtauto’s met pech langs de weg dan in 2005.
Met grote risico’s voor verkeersveiligheid en kans op extra files.
Laten we dat aantal pechgevallen dus met elkaar aanpakken.
Dames en heren,
De sector zit nog altijd in zwaar weer.
Maar er zijn lichtpuntjes.
De Efteling is een plek om ook een beetje te dromen.
Dus laat de crisis uw dromen niet in de weg staan, maar blijf werken aan een trotse sector.
Samen met u wil ik de komende jaren blijven werken aan het optimaal gebruiken van onze infrastructuur;
Samen met u wil ik blijven inzetten op slimme logistiek, met gebruik van alle vervoersmogelijkheden;
En ik wil er, samen met u, voor zorgen dat de sector sterker en slimmer uit de crisis komt.
Dank u wel