Nieuwe Ramspolbrug icoon van innovatie
Met het laten klinken van een misthoorn op de 13 meter hoge Ramspolbrug heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) vandaag dit nieuwe bijzondere bouwwerk officieel geopend. “Nederland laat zich hier van zijn beste kant zien. De nieuwe Ramspolbrug is een icoon van innovatie”, aldus de minister.
De Ramspolbrug, die Flevoland met Overijssel verbindt, is voor zover bekend de eerste brug ter wereld die energieneutraal functioneert. De motor die het beweegbare brugdeel bedient, wint energie als de klep van de brug open en dicht gaat. Deze groene energie wordt opgeslagen in accu’s. Met de 320 zonnepanelen die aan weerszijden van de brug zijn geplaatst, produceert de brug minstens net zo veel stroom als hij nodig heeft. De groene stroom die extra wordt geproduceerd, wordt aan het net geleverd.
Voor de toepassing van de bijzondere techniek heeft het project vandaag de eerste Energie-Nulprijs gekregen. Tijdens de opening overhandigde Lodewijk de Waal, voorzitter van Hier Klimaatbureau deze prijs aan de minister. De Energie-Nulprijs is een initiatief van het HIER Klimaatbureau en de branchevereniging NLingenieurs. Met de prijs worden aansprekende duurzame projecten in de grond , weg- en waterbouw onder de aandacht gebracht. In 2010 ontving Rijkswaterstaat voor het ontwerp voor de brug de Gouden Mier, een onderscheiding voor duurzame initiatieven binnen de bedrijfsvoering van het Rijk.
Doorstroming en veiligheid
Met de openstelling van de Ramspolbrug krijgt het verkeer in beide richtingen de beschikking over een bredere N50. Omdat de nieuwe brug hoger is dan de oude zijn er aanzienlijk minder brugopeningen nodig. De verwachting is dat de brug in plaats van 8000 keer per jaar voortaan 1800 keer per jaar open gaat. Dit bevordert de doorstroming op de weg en op het water. Het tracé Ramspol-Ens is verlegd en over een lengte van 6 kilometer verbreed naar 2x2 rijstroken. Een ongelijkvloerse kruising vervangt vijf gelijkvloerse kruisingen. Dit maakt de weg een stuk veiliger.
De uitvoering van het project N50 Ramspol-Ens ging begin 2010 van start. De oorspronkelijke opleverdatum was eind 2013. Tijdens de bouw werd dit vervoegd naar begin 2013. Die versnelling werd mede bereikt door een zogenoemde ‘lean’ planning, waarbij verschillende disciplines van Infrateam N50 naast elkaar, in plaats van na elkaar werkten. Uiteindelijk kon de Ramspolbrug nog eens twee maanden eerder dan gepland in gebruik worden genomen.
De aansluiting van de nieuwe parallelweg en het fietspad moet nog even wachten tot medio december. Tot die tijd blijven langzaam verkeer en fietsers gebruik maken van de Oude Ramspolbrug. De oude Ramspolbrug wordt in 2013 verwijderd.
DOOR DE MEGAFOON KLINKT EEN SIRENE
VOICE-OVER: Minister Schultz van Haegen heeft de nieuwe Ramspolbrug geopend. De brug verbindt Overijssel met Flevoland via de N50. Hij is verbreed en hoger gemaakt maar is vooral bijzonder, omdat hij energieneutraal is. Voor zover bekend is het de eerste brug in de wereld die z'n eigen energie opwekt. MINISTER SCHULTZ VAN HAEGEN: Wat je ziet, is dat we aan de ene kant de brug en de doorstroming verbeteren en aan de andere kant meteen een duurzaam project opleveren want hij is honderd procent energieneutraal. VOICE-OVER: Bij het bewegen van de brug wordt de energie opgevangen en teruggegeven aan het stroomnet. Zonnepanelen zorgen daarnaast voor de overige energiebehoefte. PROJECTMANAGER LENTJES: De brug wekt z'n eigen energie op. Ten minste net zo veel als de brug nodig heeft om te kunnen draaien. Dat betekent dat er in de randen van de brug zo'n 350 zonnepanelen zijn aangebracht en de energie die vrijkomt bij het laten zakken van de brugklep die wordt weer teruggewonnen. MAN: En we hopen dat er nog heel veel meer van dit soort projecten tot stand kunnen komen. VOICE-OVER: Tijdens de opening kreeg de minister de Energie Nul Prijs. Deze prijs is voor de eerste keer uitgereikt en gaat naar het meest aansprekende energieneutrale project van Nederland. Ik zie dit als een aanmoediging en ik zal hem aan het team geven. VOICE-OVER: De oude brug moest jaarlijks 8.000 keer open om het scheepvaartverkeer door te laten. De verwachting is dat de nieuwe Ramspolbrug nog maar 1.800 keer per jaar omhoog hoeft. De brug is twee maanden eerder klaar dan gepland. De nieuwe parallelweg en het fietspad worden halverwege december aangesloten. De oude brug wordt volgend jaar verwijderd.
(Het Nederlandse wapenschild op een blauwe achtergrond. Beeldtekst: Dit was een productie van de Rijksoverheid.)