Aftrap campagnes tegen straatroof

Dit is mijn straat. Dit is ook jouw straat. Dit is de plek waar we elkaar ontmoeten met elkaar lachen, met elkaar chillen, gewoon lol trappen. VOICE-OVER: Cabaretier Jandino Asporaat heeft samen met minister Opstelten twee nieuwe campagnes gelanceerd tegen straatroof. Vorig jaar overkwam dat voor zover bekend 8.700 mensen. De minister is dan ook voor een harde aanpak. MINISTER OPSTELTEN: Straatroven is een ernstig crimineel feit. De getallen zijn veel te hoog. Het moet naar beneden, vandaar dat we daarop focussen. VOICE-OVER: De campagnestart vond plaats op het Scheepvaart en Transportcollege in Rotterdam. De minister sprak daar met jongeren en luidde de campagne 'Hier waak ik!' in. Die bestaat onder andere uit een zogenaamde 'volg-app' die het mogelijk maakt om geroofde mobieltjes te traceren. Een campagneteam gaat langs scholen en de straat op om jongeren te attenderen op deze mogelijkheid. JONGEN: Hier zie je mijn iPhone en dan kan je precies zien, hier, waar die zich bevindt. VOICE-OVER: In de andere campagne 'Straatroof is Triest' speelt cabaretier Jandino een rol. Hij spreekt uit ervaring. JANDINO ASPORAAT: Ik heb het zelf meegemaakt. Gelukkig was er niet al te veel geweld bij want ze zagen dat ik honderd gulden had en dat hebben ze toen meegenomen maar het had ook veel erger kunnen aflopen. Ik ben er gelukkig heel snel overheen gekomen maar ik ken verhalen van mensen die er veel langer en nog last van hebben dus die raken hun veiligheidsgevoel kwijt. Straatroof is triest, man. Kijk, dat is Foolio. Z'n beroep? Straatrover. VOICE-OVER: De cabaretier gaat samen met jongeren een video ontwikkelen over de gevolgen van straatroof. De campagne richt zich zowel op daders als slachtoffers. JANDINO ASPORAAT: Wij willen zo graag van de jongeren horen eigenlijk van iedereen: Hoe kijken zij tegen straatroof aan? Waarom is straatroof triest? En hoe kunnen we het oplossen, het probleem eigenlijk beperken? En zorgen dat het helemaal niet meer gebeurt. VOICE-OVER: Het campagneteam is tussen 9 oktober en 2 november op pad. De door jongeren gemaakte video zal via sociale media verspreid worden.
AFSLUITENDE MUZIEK
(Het Nederlandse wapenschild op een blauwe achtergrond. Beeldtekst: Dit was een productie van de Rijksoverheid.)