BAM en PGGM ‘geselecteerde inschrijver’ voor verdubbeling N33 Assen-Zuidbroek

Rijkswaterstaat heeft een consortium van BAM PPP en PGGM aangewezen als geselecteerde inschrijver ('preferred bidder') voor de verdubbeling van rijksweg N33 tussen Assen en Zuidbroek. De werkzaamheden starten in 2013 en in het voorjaar van 2015 is het project gereed. Circa de helft van het benodigde projectbudget wordt bijgedragen door de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen, Aa en Hunze, Veendam en Menterwolde. De financiële afronding van het contract ('financial close') vindt eind november 2012 plaats. Voor die tijd kan Rijkswaterstaat geen uitspraak doen over de exacte bouwwaarde.

Om de verkeersveiligheid, doorstroming én bereikbaarheid van de regio te vergroten wordt de N33 over een traject van circa 38 kilometer van een enkelbaansweg omgebouwd naar een autoweg met tweemaal twee rijstroken. De aansluiting op de A28 bij Assen-Zuid wordt omgebouwd tot een volwaardig verkeersknooppunt. Bij Zuidbroek zorgt een klaverbladconstructie voor een optimale verbinding met de A7. Op diverse locaties wordt het onderliggend wegennet ter plaatse van de aansluiting op de N33 geoptimaliseerd, onder meer door de aanleg van rotondes. De werkzaamheden voorzien ook in het verbeteren van bestaande en de aanleg van nieuwe faunapassages.

Het project wordt uitgevoerd door het BAM-consortium ‘Poort van Noord’, een samenwerkingsverband van BAM PPP, BAM Civiel, BAM Wegen en BAM Infratechniek Mobiliteit, dat op de N33 volgens de principes van BAM Infra Projectmanagement de nieuwe standaard zal zetten.

Financiering

Bijzonder aan dit DBFM-contract is de betrokkenheid van pensioenfondsen. Inmiddels zijn al enkele operationele pps-projecten overgedragen aan de innovatieve joint venture tussen BAM PPP en PGGM, maar de ombouw van de N33 is het eerste nieuwe project dat direct door de combinatie is verworven. De joint venture hoopt voort te bouwen op het succes van de N33 en doet momenteel biedingen op tien andere pps-projecten.

Bijzonder is ook de betrokkenheid van pensioenfonds ABP dat zeventig procent van het vreemd vermogen van het project financiert en daarvoor een inflatiebestendige vergoeding ontvangt. Dat is om twee redenen opmerkelijk: het is de eerste keer dat een Nederlands pensioenfonds vreemd vermogen verstrekt aan een Nederlands infrastructuurproject en het is de eerste keer dat de Nederlandse overheid direct betrokken is bij financiering met een inflatievergoeding. ABP hoopt en verwacht dat deze geslaagde eerste stap de deur openzet om via zijn vermogensbeheerder vaker vergelijkbare financiering te bieden aan infrastructuurprojecten in Nederland.

Als commerciële banken zijn BTMU, KfW-Ipex en Rabobank betrokken.

Adviseurs

KPMG heeft tijdens de aanbesteding een belangrijke rol als financieel adviseur gespeeld en zal BAM de komende maanden richting ‘financial close’ bijstaan. Andere adviseurs van BAM zijn De Brauw Blackstone als juridisch adviseur en BDO als model auditor. Als adviseurs van de banken zijn Nauta Dutilh (juridisch), Mott MacDonald (technisch) en AON Global Risk Consulting (verzekeringen) betrokken geweest.

Rijkswaterstaat en BAM zullen 1 oktober 2012 het DBFM-contract ondertekenen. Naar verwachting zal eind november 2012 ‘financial close’ worden bereikt.