Extra maatregelen voor lokale verkeersveiligheid
Gemeenten gaan in 2013 fietsonveilige situaties aanpakken. Dit is een van de afspraken die minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) met lokale overheden en maatschappelijke instanties heeft gemaakt om de verkeersveiligheid verder te verbeteren. Doel is de dalende trend van de verkeersdoden door te zetten en de stijging van het aantal ernstig verkeersgewonden onder ouderen en fietsers op lokale wegen te keren. De minister heeft de Tweede Kamer vandaag geïnformeerd over deze afspraken.
Nederland is een van de meest verkeersveilige landen ter wereld. Toch is het aantal verkeersdoden in 2011 voor het eerst in 10 jaar weer licht gestegen en stijgt het aantal verkeersgewonden, vooral onder ouderen en fietsers. Daarom zijn aanvullende maatregelen, vooral op het onderliggende wegennet, nodig.
Gemeentes gaan aan de slag om fietsonveilige situaties op te lossen. In 2013 brengen zij lokale fietsknelpunten in kaart en komen met een plan van aanpak. Verkeerd geplaatste fietspaaltjes of slecht verlichte fietspaden moeten dan tot het verleden behoren.
Voor gemeenten en provincies komt er een blauwdruk voor wegontwerp die in 2014 wordt uitgebreid met richtlijnen voor kruisingen en rotondes. Bij aanleg en reconstructie kiezen gemeenten nu voor hetzelfde probleem soms een hele andere oplossing. Met verwarring voor de weggebruiker als gevolg. Schultz wil dat daarom gemeenten meer op dezelfde manier hun wegen ontwerpen.
Voor de verkeersveiligheid op de rijkswegen investeert minister Schultz van Haegen tot 2018 139 miljoen euro.Ook ondersteunt het ministerie het programma Blijf Veilig Mobiel dat door het aanbieden van scootmobielcursussen, fietsactiviteiten en mobiliteitsdagen de verkeersveiligheid onder senioren bevordert. Verder subsidieert het ministerie de fietsverlichtingscampagne van de Fietsersbond. Tenslotte wordt in de komende jaren extra onderzoek gedaan naar onder meer de achterliggende oorzaken van fietsongevallen.
Het ministerie werkt samen met lokale overheden, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en marktpartijen om de doelstelling van maximaal 500 verkeersdoden en 10.600 verkeersgewonden in 2020 te bereiken. De verwachting is dat de aanvullende maatregelen zorgen voor een extra afname van 50 verkeersdoden en 1000-2500 ernstig verkeersgewonden in 2020. Zo wordt de doelstelling van het aantal verkeersdoden beter haalbaar en komt de doelstelling voor ernstig verkeersgewonden dichterbij.