Weekers stelt toekomst de Kooy en Den Helder Airport zeker
Staatssecretaris Frans Weekers heeft in samenwerking met Den Helder Airport, de toekomst van zowel Maritiem Vliegkamp De Kooy als DHA zeker gesteld. Dit aan de hand van een nieuwe medegebruikovereenkomst met DHA. Daardoor kan De Kooy de komende 10 jaar op voldoende inkomsten rekenen om ondanks overheidsbezuinigingen open te blijven. DHA, dat voornamelijk helikoptervluchten naar boorplatforms in de Noordzee verzorgt, kan dankzij de medegebruikovereenkomst met het militaire vliegveld ook weer tien jaar vooruit.
"Ik zie louter winnaars: De Kooy en Den Helder Airport die blijven, de offshore-industrie die goed bediend blijft vanuit Den Helder en de werkgelegenheid in de kop van Noord-Holland die zich verder kan ontwikkelen." Dat zei staatssecretaris Weekers bij de ondertekening van de gebruiksovereenkomst tussen het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB) en DHA op maandag 27 augustus 2012. In de overeenkomst is vastgelegd dat Den Helder Airport helikoptervluchten kan blijven verzorgen tegen zakelijke voorwaarden. "Den Helder Airport en de daar gevestigde bedrijven biedt werk aan 500 mensen," meldde directeur Van den Hoff . De totale offshore sector biedt nog eens 5.000 arbeidsplaatsen in de regio.
Voor de helikoptervluchten maakt Den Helder Airport gebruik van de start- en landingsbaan en de diensten van de verkeerstoren van het aangrenzende Maritiem Vliegkamp De Kooy, thuisbasis van maritieme helikopters. Den Helder Airport onderzoekt daarnaast de mogelijkheid om in de toekomst op kleine schaal zakelijke vluchten aan te bieden. Aan de gebruiksovereenkomst liggen de toegestane geluidsnormen voor vliegverkeer ten grondslag. Omdat Defensie ter plekke ruim onder de geluidsnorm blijft, wordt de samenwerking met een marktpartij mogelijk.
Staatssecretaris Weekers noemde dit een goed voorbeeld van de manier waarop het RVOB streeft naar optimale benutting van overheidbezittingen. Door het RVOB wordt op dezelfde manier gewerkt in de regio Den Helder aan een onderzoek naar mogelijkheden om marktpartijen gebruik te laten maken van de maritieme haven van Den Helder. Ook hier hopen zij op een win-win situatie, zoals nu ook voor Den Helder Airport, De Kooy en hun omgeving gerealiseerd is. Ander voorbeeld van een RVOB project is de ontwikkeling van het Hembrugterrein tussen Zaanstad en Amsterdam. Dat voormalige defensiegebied kan een toplocatie worden à la Westergasfabriek. Vele vervallen rijksmonumenten krijgen een nieuwe bestemming en de exploitatie van het gebied kan op termijn leiden tot duizenden extra banen voor Noord Holland. Tot slot is onlangs het CBS gebouw in Heerlen doorverkocht aan een marktpartij, die het gebouw een nieuwe bestemming gaat geven.