Bezoek staatssecretaris Weekers aan vliegbasis Den Helder
Staatssecretaris Frans Weekers heeft in samenwerking met Den Helder Airport, de toekomst van zowel Maritiem Vliegkamp De Kooy als DHA zeker gesteld. Dit aan de hand van een nieuwe medegebruikovereenkomst met DHA. Daardoor kan De Kooy de komende 10 jaar op voldoende inkomsten rekenen om ondanks overheidsbezuinigingen open te blijven. DHA, dat voornamelijk helikoptervluchten naar boorplatforms in de Noordzee verzorgt, kan dankzij de medegebruikovereenkomst met het militaire vliegveld ook weer tien jaar vooruit.
(Beeldtekst: Rijksoverheid. Een man met een koffer loopt naar een gebouw. Boven de ingang staat: Den Helder Airport. Burgemeester Schuiling:)
INLEIDENDE MUZIEK
RUSTIGE MUZIEK
BURGEMEESTER SCHUILING: Het is een luchthaven, denk ik van nationale betekenis.
Maar op het moment dat we het hebben over booreilanden en dergelijke dan begrijpt opeens iedereen dat dit een hele belangrijke plaats is voor onze nationale economie.
WETHOUDER VISSER: Niet alleen de VOC zag dat niet alleen Napoleon zag dat. Het is niet voor niks dat de Koninklijke Marine hier volgend jaar al 200 jaar aanwezig is.
(Aldus wethouder Visser.)
Niet voor niks koos ook de offshore-industrie Den Helder als uitvalsbasis voor onderhoudswerkzaamheden op de Noordzee.
(Weekers:)
STAATSSECRETARIS WEEKERS: Maar het voortbestaan van De Kooy was onzeker geworden door de krappe financiële tijd waarin we leven.
En zonder De Kooy zou ook Den Helder Airport niet kunnen voortbestaan.
Aan welke kant zit De Kooy nou precies?
Dat is De Kooy. Zodra we hier over het slootje zijn zitten we op het militaire deel.
(Directeur van den Hoff:)
WEEKERS: Oké.
DIRECTEUR VAN DEN HOFF: De unieke ligging van Den Helder en in dit geval Den Helder Airport ten opzichte van het continentaal plat.
Elke andere locatie binnen Nederland of in het buitenland leidt tot langere vliegafstanden.
Langere vliegafstanden betekenen hogere kosten maar ook een hogere milieubelasting.
MINISTER HILLEN: Defensie is geen charitatieve instelling die hier en daar probeert dingen aan de gang te houden die we zelf niet meer kunnen betalen.
Maar Defensie kijkt ook naar z'n eigen belang.
(Aldus minister Hillen.)
Op het moment dat De Kooy dicht had gemoeten hadden wij ook een faciliteit moeten missen en alleen hadden wij De Kooy niet meer draaiende kunnen houden.
Dankzij Defensie kan De Kooy openblijven maar ook dankzij de provincie Noord-Holland ook dankzij de activiteiten en initiatieven van Den Helder ook dankzij de aanwezigheid van de offshore-industrie.
VAN DEN HOFF: We hebben het over werkgelegenheid van 500 mensen op Den Helder Airport en ik schat zo'n 400 mensen op De Kooy.
Als dat zou verdwijnen, dat zou natuurlijk een drama zijn voor deze regio.
En dan hebben het nog niet eens over alle toeleveranciers en alle mensen die ten behoeve van de offshore in het havenbedrijf werken.
Want als de offshore hier niet verder kan vertrekken ze waarschijnlijk naar het buitenland en zijn we alles kwijt.
We hebben vandaag een overeenkomst getekend zodat Den Helder Airport toekomstperspectief heeft en dat ook De Kooy, de militaire helikopter-airport toekomstperspectief heeft.
Eigenlijk hebben we gezegd: De komende tien jaar gaan we zodanig samenwerken dat de zaak hier verder kan groeien en de werkgelegenheid van 5.500 mensen gewaarborgd is.
(Een helikopter vliegt weg. Het Nederlandse wapenschild op een blauwe achtergrond. Beeldtekst: Rijksoverheid. Dit is een programma van het ministerie van Financiën.)
AFSLUITENDE MUZIEK