Financiering reizigerstrein Roodeschool-Eemshaven rond
Vanaf 2016 kunnen reizigers tussen Roodeschool en Eemshaven gebruik maken van de trein. De huidige spoorlijn Groningen-Roodeschool wordt in opdracht van de provincie Groningen en met cofinanciering door het ministerie van Infrastructuur en Milieu met 7,4 kilometer verlengd tot de Eemshaven. Daar kunnen passagiers overstappen op de veerboot naar Borkum.
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft vandaag tijdens een bezoek aan Groningen bekend gemaakt dat ze in totaal 7,55 miljoen uittrekt voor de nieuwe treinverbinding. Daarmee is de financiering van het project, waarmee in totaal € 17,5 miljoen is gemoeid, rond.
Minister Schultz: 'Een goede verbinding over het spoor naar de Eemshaven is economisch en maatschappelijk van belang. Forenzen en toeristen hebben veel baat bij de verlengde spoorlijn. De nieuwe verbinding zal met de rechtstreekse aansluiting op de boot voor een flinke groei van het aantal reizigers zorgen.'
Passagiers voor het veer naar het eiland Borkum hoeven straks geen gebruik meer te maken van de bus (zomer) of treintaxi (winter). Dit scheelt 5 minuten reistijd ten opzichte van de bus. Tijdens de zomermaanden zal de trein 4 keer per dag tussen Roodeschool en Eemshaven rijden, de speciale zomerbusdienst komt dan te vervallen. In de winter rijdt de trein straks 3 keer per dag. Tot 2020 verzorgt Arriva het treinvervoer.
De verwachting is dat het aantal passagiers dat nu tussen Roodeschool, de Eemshaven en Borkum reist door de nieuwe treinverbinding zal toenemen van 18.000 naar 66.000 per jaar, een derde daarvan is woon-werkverkeer. De bouwwerkzaamheden beginnen naar verwachting in 2013.