Misleidende reclame aangepakt
Vandaag is het voorstel tot AMVB "Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen" aan de Tweede Kamer toegestuurd en ter consultatie online geplaatst.
Met deze regelgeving wil staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie misleidende reclame-uitingen op het gebied van kansspelen terugdringen om zo de consument te beschermen en kansspelverslaving te voorkomen. Daarnaast moet de regelgeving vergunninghouders stimuleren om evenwichtige wervings- en reclameactiviteiten te maken, zodat overmatig deelnemen aan kansspelen zoveel mogelijk wordt beperkt.
Uit dit verbod volgt bijvoorbeeld dat wervings- en reclameactiviteiten niet mogen worden gericht op kwetsbare groepen, zoals minderjarigen en kansspelverslaafden. Verder mogen consumenten niet door middel van koppelreclame, waarbij de vergunninghouder zijn diensten aanprijst in samenhang met diensten of goederen van derden, worden aangezet tot deelneming aan kansspelen. Wervings- en reclameactiviteiten moeten daarnaast een terughoudend karakter hebben. Agressieve en misleidende handelspraktijken zijn niet toegestaan.
De Kansspelautoriteit (KSA) zal toezicht gaan houden op de naleving van de code en kan bij overtreding boetes opleggen.