Sms 112 voor mensen met een spraak- of gehoorbeperking
Vanaf eind juli is 112 toegankelijk via sms voor mensen met een spraak- of gehoorbeperking. Om misbruik te voorkomen, is de dienst alleen beschikbaar voor degenen die zich vooraf registreren voor de dienst. De technische testen met sms vinden deze maand plaats.
Doven, slechthorenden en spraakgehandicapten tekstbellen voor spoedeisende hulp het alarmnummer 0800-8112. Als er geen spoed bij is, maar wel hulp nodig is, kunnen zij tekstbellen met 0900-1844. Daarnaast introduceert 112 eind juli een sms-dienst. Deze dienst volgt op de proef met Real Time Text waar onlangs een einde aan kwam.
Berichtgeving alsof 45.000 doven en slechthorenden nu niet met 112 kunnen communiceren klopt niet. Aan de proef met Real Time Text deden ongeveer 1.000 personen mee, die een abonnement hadden op de teksttelefoniedienst van AnnieS. Naast hun mobiele teksttelefoon heeft een aantal van hun een vaste analoge teksttelefoon, waar zij nu op terug kunnen vallen. De rest kan met de analoge teksttelefoon direct de 112 alarmcentrale bereiken. De bereikbaarheid van 112 via mobiel tekstbellen was een pilot van 1 jaar. Van begin af aan is duidelijk geweest dat mobiel tekstbellen naar 112 een tijdelijke mogelijkheid zou zijn. Toen de dienstverlening van AnnieS wegviel, is direct gezocht naar een oplossing. Deze oplossing is de bereikbaarheid van 112 per sms. Dit wordt nu getest en moet eind juli operationeel zijn.
De sms-dienst maakt gebruik van de reguliere sms-technologie en is bedoeld om breed beschikbaar en makkelijk bruikbaar te zijn voor mensen met een spraak- of gehoorbeperking. Op dit moment vinden technische testen plaats met de nieuwe sms-dienst. Als deze goed verlopen, is registreren voor de dienst vanaf eind juli mogelijk. De sms-dienst zal in ieder geval in gebruik zijn tot 1 juli 2013. Of de proef daarna doorgaat, zal na een evaluatie blijken.