Ondertekening van de Green Deal LNG

Spreekpunten Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, Maxime Verhagen, bij de ondertekening van de Green Deal LNG, Rotterdam, 5 juli 2012.

Oorsprong Green Deal LNG: Diner Deltalinqs

Dames en Heren,

De tijd gaat sneller dan we soms denken. Dat was niet alleen vanochtend zo, zodat ik wat later dan gepland hier kon komen, maar ook bij goede plannen. Alles begon hier in Rotterdam toen voorzitter Wim van Sluis tijdens het Nieuwjaarsdiner van Deltalinqs voorstelde om een Green Deal LNG van de grond te tillen. Met als doel om een infrastructuur op te zetten zodat de scheepvaart en binnenvaart op LNG kan gaan varen.

De Havenman van het Jaar, Gerard Deen, vertelde mij die avond over alle kliffen waarop hij stuit met zijn eerste Europese binnenvaartschip op vloeibaar aardgas. LNG wordt verward met het explosieve LPG, waarvoor de strengste veiligheidseisen gelden. En vergunningen voor LNG-tankstations komen maar moeilijk door.

Ik beloofde Van Sluis en Deen op die januariavond dat ik zou helpen om dit soort belemmeringen weg te nemen. Want LNG zorgt voor schoner transport, stimuleert innovatie en versterkt onze positie als gasrotonde van Noordwest Europa.

De Green Deal Rijn en Wadden

Dames en heren,

Wat is het daarna snel gegaan! Amper zes maanden later hebben we een Green Deal LNG met een landelijke uitstraling. Want deze Green Deal Rijn en Wadden wordt niet alleen gedragen door Rotterdam en omgeving maar ook door de Noordelijke provincies. Prachtig dat hij wordt gedragen door zo’n brede alliantie: van producenten van LNG als Shell en mede-eigenaars van de Gate Terminal als Vopak en Gasunie, tot rederijen, kennisinstellingen en regionale overheden.

Mooi ook dat kennisinstellingen als TNO zijn betrokken in het Nationaal LNG Platform, dat nu gaat werken aan de verdere ontwikkeling van kleinschalige LNG toepassingen.

Ik onderschrijf volledig de drie doelen van deze Green Deal:

  • Eén - belemmeringen wegnemen voor LNG als brandstof,
  • Twee - de maatschappelijke acceptatie van LNG bevorderen,
  • En drie - de economische kansen van LNG als brandstof optimaal benutten.

Zo kunnen we samen de introductie van LNG voor de scheepvaart en het wegtransport versnellen. En maken we het voor bedrijven aantrekkelijker om te investeren in LNG. En de Strategische Adviesgroep LNG gaat zorgen voor de uitvoering van deze Green Deal.

Dames en heren,

Het is maar goed dat er zo veel tegelijkertijd gebeurt. Want de tijd dringt. Waarom? Om drie redenen:

  • Ten eerste hebben we LNG nodig om te voldoen aan de steeds strengere internationale normen.

Per 1 januari 2015 treden de nieuwe SECA-normen voor onder meer zwaveluitstoot in werking voor de Noordzee, het Kanaal en de Oostzee. Ook de normen voor CO2-uitstoot worden steeds strenger. De Europese Commissie wil nu voor 2050 een reductie van 60%. Dit soort doelstellingen zijn alleen haalbaar met LNG!

  • Ten tweede kan Nederland door grootschalige inzet van LNG als transportbrandstof zijn positie als Gasrotonde van Noordwest Europa verder versterken. Maar dan moeten we wel snel handelen, want ook andere landen willen een centrale rol spelen op de markt voor vloeibaar gas.
  • En last but not least, we hebben LNG nodig om te kunnen groeien. In verschillende regio’s zit de milieugebruiksruimte “vol” als het gaat om uitstoot als SOx, NOx en fijnstof. Daardoor kunnen ondernemers in die regio’s straks geen milieuvergunning meer krijgen voor nieuwe economische activiteiten. Terwijl we ondernemers juist nu ruimte willen geven om te groeien! Met LNG creëren we die ruimte in de regio’s.

Ook voor duurzame groei in Rotterdam kunnen we niet zonder LNG. Door de Tweede Maasvlakte en de ambitieuze plannen van het Havenbedrijf Rotterdam gaat het containertransport per binnenvaart op termijn verviervoudigen. Dat betekent natuurlijk minder files op de wegen, maar vergt wel maatregelen om te voorkomen dat meer binnenvaart leidt tot meer milieubelasting. En zo komen we weer uit bij LNG!

Rol van de overheid

Dames en heren,

Het gevoel dat alles tegelijkertijd plaatsvindt is voor mij een teken dat we op het juiste moment de juiste dingen aan het doen zijn. Ook de Nederlandse overheid zit in die flow.

Ik zie twee belangrijke opdrachten voor de overheid:

  • Ten eerste zorgen dat de regelgeving op orde is.

Dat betekent belemmeringen wegnemen. Zorgen dat GATE rechtreeks LNG kan leveren aan een bunkerstation voor schepen op de Noordzee. En initiatieven steunen van de industrie zodat er uniforme milieu- en veiligheidseisen komen voor LNG-tankstations. Zo zorg je dat vergunningen voor nieuwe bunker- en tankstations sneller worden verleend en wordt het voor bedrijven aantrekkelijker om in LNG te investeren.

  • De andere belangrijke opdracht van de overheid is zorgen dat we internationaal überhaupt op LNG mógen varen.

Deze Green Deal LNG kunnen we niet in splendid isolation uitvoeren. Goede afstemming met Duitsland, België en de Scandinavische landen is cruciaal. In augustus bezoek ik daarom een gasconferentie in Noorwegen. Met mijn Noorse collega zal ik de introductie van LNG rond de Noordzee aankaarten. We zetten samen binnen de International Energy Agency een innovatieprogramma op dat zich onder meer richt op LNG voor kleinschalige toepassingen.

Ook met Duitsland, cruciaal in verband met de Rijn, wil ik zo snel mogelijk gaan praten over LNG in de binnenvaart en op de weg. Tot slot zet ik me ook in Brussel in voor LNG. In haar Witboek Transport geeft de Commissie aan dat in 2050 de helft van het huidig wegtransport over lange afstanden straks niet meer over de weg moet gaan maar over water of spoor. Ook dit biedt kansen voor LNG. Bijvoorbeeld in de discussies over de Europese agenda voor de binnenvaart voor de periode 2014 – 2020.

Het kabinet moedigt de Commissie aan om in te zoomen op thema’s als Greening the Fleet, het vergroenen van de binnenvaartvloot. Ook ben ik voorstander van strengere emissie-eisen voor nieuwe binnenvaartmotoren, want daarmee stimuleer je het gebruik van LNG!

Slot

Dames en heren,

U heeft allen met deze Green Deal LNG een geweldige prestatie neergezet. In no time! Ik wil de initiatiefnemers feliciteren: voorzitter van Deltalinqs Wim van Sluis, CEO van het Havenbedrijf Hans Smits, en Gedeputeerde Wilma Mansveld van de Stichting Energy Valley. En natuurlijk wil ik ook alle leden van de Strategische Adviesgroep LNG feliciteren. U gaat nu zorgen voor de uitvoering van deze Green Deal LNG Rijn en Wadden.

Ik zou zeggen: Rotterdammers en Groningers. Laat zien dat alles tegelijkertijd kan, er is geen tijd te verliezen! Ik heb er alle vertrouwen in, want u bent vliegend gestart.