Opening van de A2-landtunnel en de extra rijstroken op de A27 bij Utrecht
‘Utrecht is het kruispunt van Nederland.’ Dat zei minister Schultz van Haegen maandag 2 juli in Utrecht. Ze opende daar extra rijstroken op de A27 tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd en de landtunnel op de A2 langs Leidsche Rijn. De werkzaamheden aan de A2 tussen Utrecht en Amsterdam zijn daarmee gereed, vijf jaar eerder dan oorspronkelijk gepland. Dankzij de inpassing in de omgeving is de A2 geen hinderlijke onderbreking van de stad meer, aldus de minister. ‘Het is het bewijs dat een snelweg geen aanval op de leefbaarheid hoeft te zijn. De A2 verbetert de leefbaarheid juist.’
Dames en heren,
Het gaat steeds beter met de bereikbaarheid in ons land.
Het aantal files daalt gestaag.
Dat is natuurlijk goed nieuws.
Want geen automobilist wil lang in de file staan.
En geen vervoerder wil dat zijn vrachtauto’s moeten aansluiten in een lange rij andere auto’s.
Tijd is geld, zeker in tijden van krapte.
We zijn er echter nog lang niet.
Want, zo becijferde een Amerikaans onderzoeksbureau, Nederland kent na België nog altijd de langste fileduur van Europa.[1]
Reizigers en goederen staan in ons land 50 uur per jaar stil op de snelweg.
Dat is te veel.
Stilstand op de weg betekent stilstand in de economie.
Onze economische motor heeft brandstof nodig om te blijven draaien.
En bereikbaarheid is een onmisbare brandstof.
Daarom moeten we blijven investeren.
Ook met beperkte middelen.
We kunnen elke euro maar een keer uitgeven.
Daarom moeten we daar investeren waar de problemen het grootst zijn.
Volgens het Amerikaanse onderzoek is de regio Utrecht het negende fileknelpunt van Europa.[2]
Deze regio kan dus wel een opkikker gebruiker.
Zeker als je beseft hoeveel mensen hier dagelijks reizen.
Met alle treinreizigers die naar of langs Utrecht reizen, krijgen we het stadion van FC Utrecht meer dan zes keer[3] helemaal vol.
Elke dag weer.
En op de wegen rond Utrecht telt Rijkswaterstaat dagelijks 800.000 auto’s.
Utrecht is daarmee het kruispunt van Nederland.
Dat maakt de snelwegen hier kwetsbaar.
In de File Top 50 van 2006 stonden 17 files in deze regio.
[1] Bron: INRIX Traffic Scorecard, 21 juni 2012 (persbericht bijgevoegd)
[2] 1) Milaan, 2) Brussel, 3) Antwerpen, 6) Rotterdam, 9) Utrecht, 15) Amsterdam, 25) Den Haag
[3] 160.000 treinreizigers per dag. Stadion van Utrecht heeft 25.000 stoeltjes.
Gelukkig zijn daarvan inmiddels 7 weggewerkt.
We hebben dus met elkaar al goede resultaten geboekt.
Op de A2, de A12 en de A27 zijn al nieuwe rijstroken geopend.
En vandaag vieren we twee nieuwe resultaten.
Allereerst nieuwe rijstroken op de A27 tussen twee knooppunten, Lunetten en Rijnsweerd.
We zagen het net al in het filmpje.
Dagelijks maken er bijna 200.000 auto’s gebruik van.
Dat aantal zal, zeker tot 2020, alleen maar stijgen.
Een klein stukje weg, maar wel onmisbaar op het grote kruispunt Utrecht.
Het tweede resultaat is de landtunnel op de A2. Het sluitstuk van de verbreding van die weg.
De rijstroken tussen Utrecht en Amsterdam zijn al wat langer open.
Mede dankzij de prima samenwerking tussen Rijkswaterstaat, de gemeente Utrecht en het bedrijfsleven.
De tunnel liet nog even op zich wachten, want veiligheid gaat voor alles.
Als u de cijfers op u laat inwerken, beseft u pas wat een indrukwekkend bouwwerk deze tunnel eigenlijk is.
Hij rust op meer dan 7.000 heipalen.
Als je die achter elkaar legt, heb je een lengte van 120 kilometer.
Een rij heipalen van Utrecht tot aan Weert.
De tunnel bevat ook 16 miljoen kilo betonijzer.
Dat is een kilo voor elke Nederlander.
De tunnel is daarmee anderhalf keer zwaarder dan de Eiffeltoren.
U begrijpt dan ineens waarom Rijkswaterstates zoiets een Kunstwerk noemen.
We hebben de afgelopen jaren veel gehoord over de vertraging van dit kunstwerk.
Maar dat is niet het hele verhaal.
Want oorspronkelijk zou de verbreding van de A2, inclusief deze tunnel, pas in 2017 klaar zijn.
We zijn dus alsnog vijf jaar eerder dan gepland.
Het geheim van de smid zijn de afspraken tussen Rijkswaterstaat, Bouwend Nederland en NL Ingenieurs.
Die verdienen daarvoor een groot compliment.
Dat compliment verdient u niet alleen voor de snelheid van bouwen.
De tunnel past ook mooi in de omgeving.
De snelweg is over een lengte van anderhalve kilometer niet te zien en te horen.
Het geluidsscherm zorgt ervoor dat het geluid nog eens extra wordt gedempt.
Wel zo prettig voor het stadspark dat bovenop de landtunnel zal verschijnen.
De A2 is hier dus geen hinderlijke onderbreking van de stad meer.
Het is het bewijs dat een snelweg geen aanval op de leefbaarheid hoeft te zijn.
De A2 verbetert de leefbaarheid juist.
Bovendien is het gebied rond de landtunnel prachtig ontworpen.
Een journalist schreef over de geluidsschermen:
‘Het geheel oogt als een boa constrictor die zojuist een hertje heeft verslonden.’
En als een geluidsscherm een journalist verleidt tot zulke poëtische hoogstandjes, hebt u met elkaar iets heel erg goed gedaan.
We zijn er met deze twee projecten nog lang niet.
Er is meer werk aan de winkel om de regio Utrecht bereikbaar te houden.
Aan extra rijstroken op de A12 richting Arnhem en de A28 wordt hard gewerkt.
En andere projecten zitten nog in het vat.
Zoals de verbreding van de A27 richting Hilversum en richting Breda.
Maar ook de verbinding in het noordwesten van de stad Utrecht is belangrijk.
Want daarmee kunnen we de ringweg om deze stad een echte ring maken.
Van het kruispunt Utrecht maken we een rotonde.
Daarbij kunnen we bestaande wegen ook veel beter benutten.
Dat moeten we met elkaar doen.
Door bijvoorbeeld minder in de spits te reizen.
Vijftien grote werkgevers uit deze regio geven al het goede voorbeeld.
Hun werkgevers kunnen vaker thuiswerken of flexibel reizen. Bovendien zorgen werkgevers voor goede fietsvoorzieningen.
Stelt u zich eens voor dat alle werkgevers meedoen.
Er valt namelijk echt iets te halen.
Niet alleen een betere bereikbaarheid.
Je wordt er ook nog eens een betere werkgever van.
En dat is in een krimpende markt geen overbodige luxe.
Dames en heren,
Het kruispunt Utrecht staat er met deze tunnel en deze nieuwe rijstroken beter voor.
Maar we zijn er nog niet.
Utrecht moet uit die top tien van Europese fileknelpunten.
Daar blijf ik aan werken.
En ik hoop dat een volgend kabinet dat ook blijft doen.
Zodat de motor van onze economie blijft draaien op de juiste brandstof.
Dank u wel.