Consuwijzer helpt mensen nee zeggen aan telefoon
Een derde van het aantal klachten dat bij Consuwijzer binnenkomt gaat over telefonische verkoop. Consumenten klagen dat ze zich misleid voelen door de telefonische verkoper, dat ze worden overvallen of dat ze onder druk worden gezet. Om hier wat aan te doen start Consuwijzer 4 juli 2012 de campagne ´Een beleefd NEE is ook oke!´ om consumenten weerbaarder te maken bij telefonische verkoop.
Nee zeggen mag
‘Deze campagne maakt duidelijk wat de rechten van de consument zijn en wil consumenten weerbaarder maken bij verkooptelefoontjes. Nee zeggen tegen een verkoper aan de telefoon kan gewoon', aldus minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie (EL&I).
Gesprek oefenen
De campagne van Consuwijzer maakt duidelijk wat de rechten van de consument zijn. Daarnaast worden concrete hulpmiddelen geboden om adequaat te kunnen reageren tijdens een verkoopgesprek. Op consuwijzer.nl staat een zogenoemd ‘Nee-bedankt-script’. Hiermee kan een gesprek met een verkoper worden geoefend met een geluidsopname.
Bel-me-niet-register
Consumenten die geen telefonische verkoop wensen, kunnen zich inschrijven bij het Bel-me-niet register. Bedrijven waar men klant bij is of is geweest mogen dan nog wel bellen. Wil men ook deze verkoopgesprekken niet meer, dan kan dit per bedrijf aangeven worden.
Overtreders beboeten
De overheid houdt toezicht op de telefoniemarkt om consumenten te beschermen. Het Bel-me-niet-register – waar inmiddels zijn 7 miljoen mensen hun nummer hebben laten blokkeren – en de ‘Een beleefd NEE is ook oke-campagne’ zijn voorbeelden van maatregelen die zijn genomen. De toezichthouders OPTA en Consumentenautoriteit kunnen overtreders van de regels beboeten. Beide organisaties hebben telemarketing in 2012 als aandachtsgebied.