Minister Schultz van Haegen opent de Leidsche Rijntunnel en verbrede A27 Rijnsweerd – Lunetten
Met het heffen van een symbolische slagboom heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu), samen met de Utrechtse burgemeester Wolfsen, vandaag in Utrecht de Leidsche Rijntunnel en de extra rijstroken op de A27 tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd geopend. Beide projecten zorgen voor een flinke verbetering van de doorstroming in de regio. Met de officiële opening van de Leidsche Rijntunnel zijn de grootschalige werkzaamheden aan de A2 tussen Utrecht en Amsterdam afgerond.
Minister Schultz van Haegen: “Utrecht is het kruispunt van Nederland en dat kruispunt staat er met de nieuwe rijstroken op de A27 en de Leidsche Rijntunnel een stuk beter voor. De landtunnel is het sluitstuk van de verbreding van de A2, een project dat goed is voor de bereikbaarheid en voor de leefbaarheid in de regio. Dankzij de inpassing van de weg en het stadspark dat bovenop de tunnel komt is de A2 geen hinderlijke onderbreking van de stad meer.”
Op de A27 zijn tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd twee extra rijstroken aangelegd in noordelijke richting over een lengte van enkele kilometers. Deze rijstroken zijn aangelegd door binnen het bestaande profiel extra ruimte te creëren. Hoewel het om een relatief klein project gaat, zijn de gevolgen van deze extra rijstroken zeer positief.
Er rijden op dit wegvak ongeveer 200.000 motorvoertuigen per dag.
Voor de verbreding ging het om een knelpunt met dagelijks vertragingen op de A27 uit zuidelijke richting en op de A12 bij knooppunt Lunetten. Met name op de A12 kon de filevorming zo aangroeien dat er tot op de A2 vertraging ontstond. Met de openstelling van de extra rijstroken is de verwachting dat de doorstroming sterk verbetert.
Tussen knooppunt Holendrecht en knooppunt Oudenrijn is de A2 verbreed naar 2x5 rijstroken. De rijstroken zijn al enige tijd in gebruik. Daarmee is een einde gekomen aan jarenlange ernstige vertraging op de A2. Dagelijks stonden de files tussen Ouderkerk aan de Amstel en Holendrecht, bij de aansluiting Vinkeveen, bij Breukelen en bij Utrecht op diverse plaatsen. Voor de 180.000 dagelijkse weggebruikers is de verbreding een belangrijke verbetering.
Niet alleen tussen Amsterdam en Utrecht maar ook in zuidelijke richting zijn knelpunten op de A2 opgelost: tussen Utrecht en Den Bosch is de A2 overal vernieuwd en verbreed. Verkeer kan zonder vertraging doorrijden, ook in de ochtend- en avondspits.
Bij Utrecht loopt de A2 over een lengte van 1650 meter door de Leidsche Rijntunnel. Deze tunnel is gebouwd om de Vinex-locatie Leidsche Rijn en het centrum van Utrecht beter bij elkaar te laten aansluiten. De tunnel bestaat uit vier buizen: twee buizen voor de het doorgaande verkeer en twee buizen voor het verkeer met een bestemming in Utrecht. De veiligheidsvoorzieningen in de tunnel behoren tot de modernste ter wereld.