Knapen: bedrijven en ngo's werken samen aan economische groei
Het Nederlandse bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties zijn aan de slag om in ontwikkelingslanden te helpen de economische groei en zelfredzaamheid te bevorderen. En het animo neemt toe. Dat zei staatssecretaris Ben Knapen van Buitenlandse Zaken maandag tijdens een debat met de Tweede Kamer.
Volgens Knapen blijkt dit uit het grote aantal aanvragen voor de nieuwe fondsen voor publiek private partnerschappen in de watersector en voedselzekerheid waarmee ngo's, bedrijven en kennisinstellingen uit Nederland en ontwikkelingslanden met een steuntje in de rug bedrijvigheid kunnen stimuleren.
Kleine boeren
De staatssecretaris heeft na zijn aantreden een verandering van het beleid in werking gesteld. Meer dan vroeger is dat gericht op duurzame economische ontwikkeling en de ondersteuning van onder anderen kleine boeren en boerinnen in ontwikkelingslanden en daarvoor moeten overheden, bedrijven, kennisinstellingen en ngo’s samenwerken. 'Honderden Afrikaanse of Aziatische MKB-ondernemers profiteren van ons beleid. Ik zie economische ontwikkeling als motor van de strijd tegen armoede in ontwikkelingslanden. Het verschaffen van duurzaam economisch perspectief biedt niet alleen die boeren, boerinnen en kleine ondernemers, maar ook ons een toekomst. Als zij geld verdienen, kunnen ze hun kinderen naar school sturen. En als wij daardoor aan duurzame producten kunnen komen, is dat ook goed voor de toekomst van onze kinderen.'
Profijt
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven nog veel risico’s zien als het gaat om investeren in Afrika. Daarom investeert Nederland met ontwikkelingssamenwerking ook in bijvoorbeeld de accountability van lokale overheden, de strijd tegen corruptie in ontwikkelingslanden, veiligheid en rechtsorde. 'Op die manier dragen wij bij aan het creëren van een klimaat waarin economische groei is op een eerlijke, rechtvaardige en duurzame manier. Mensen, planeet en profijt gaan daarbij samen.'
Multinationals
De internationale afspraken over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheidscriteria gelden daarbij als uitgangspunt. Grote multinationals als Unilever en DSM lopen daarin al voorop. Maar ook bedrijven als de Rabo hebben met een steuntje in de rug van ontwikkelingssamenwerking kans gezien om organisaties van kleine boeren toegang te geven tot bancaire voorzieningen in vier Afrikaanse landen en een klantenbestand van 25.000 mensen op te bouwen. Om het MKB te helpen te voldoen aan die voorwaarden heeft Knapen vouchers beschikbaar gesteld waarmee ze een deel van de kosten van advies kunnen betalen. MVO Nederland helpt ze daarbij.