Gevechtsleiding scherp op Nederlandse 9/11
Een terroristische aanslag met een vliegtuig. Dat moesten de gevechtsleiding van de luchtmacht en een handvol hoge ambtenaren gisteren tijdens oefening Orange Tulip zien te voorkomen.
Ze reageren op een KLM-toestel dat boven Duits grondgebied contact verliest met de luchtverkeersleiding. Al snel blijkt het civiele toestel ‘gekaapt’ te zijn en koers te zetten naar Nederland. Elders in Europa worden tegelijkertijd aanslagen gepleegd.
Deze informatie komt binnen op het Air Operations Control Station Nieuw Milligen, waar de militaire gevechts- en verkeersleiding zijn ondergebracht. Verschillende kanalen binnen de NAVO, Koninklijke Luchtmacht en de politiek worden razendsnel up-to-date gehouden.
In het vizier
Vanaf Leeuwarden stijgen 2 F-16-jachtvliegtuigen op. Deze zogenoemde Quick Reaction Alert vangt het toestel op aan de grens en maakt contact. Intussen vindt koortsachtig overleg plaats met de minister van Veiligheid en Justitie en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid.
Real time
De bewindsman weegt op grond van real time informatie de noodzaak en wijze van optreden af. Zodra de F-16’s in de lucht zijn, is hij bevoegd deze via de gevechtsleiding aanwijzingen te geven, tot geweldsinstructies aan toe.
Nationaal actieplan
Orange Tulip is een terugkerende training, ontworpen om de ‘spelers’ scherp te houden, ook onder zware tijdsdruk. Na de aanslagen van 9/11 in de Verenigde Staten in 2001 stelde Nederland een nationaal actieplan op, dat specifiek is gericht op de bestrijding van luchtvaartterrorisme.
Leeuwarden en Volkel
Voor de verdediging van het Nederlands luchtruim staan 24 uur per dag, 7 dagen per week F-16´s paraat. Bij een melding zijn de toestellen binnen enkele minuten in de lucht om het vliegtuig te onderscheppen.
Vanaf vandaag tot 20 juli gebeurt dit door F-16’s van Vliegbasis Volkel. Daarna ligt deze nationale veiligheidstaak weer in handen van Vliegbasis Leeuwarden.