Boeren besparen miljoenen door minder regels overheid
Veel door agrariërs als knellend ervaren regels op het terrein van natuur, milieu en dierenwelzijn worden aangepakt. Het agrarisch bedrijfsleven bespaart door het verminderen van regeldruk enkele tientallen miljoenen euro’s. Daarnaast zijn maatregelen genomen waardoor irritaties in de praktijk worden voorkomen, en regels duidelijker zijn voor de direct betrokkenen. Bovendien is er minder kans op onduidelijkheden en misverstanden en wordt dienstverlening voor het bedrijfsleven verbeterd.
Dat blijkt uit de rapportage '38 knelpunten LTO Nederland' die op 21 juni 2012 is aangeboden aan staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) en staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu (I&M). De rapportage is door onafhankelijk voorzitter Bram Bierens ook aangeboden aan voorzitter Albert Jan Maat van LTO Nederland. .
Kern van de aanpak was dat in samenspraak tussen LTO Nederland en de betrokken departementen, knelpunten zijn geconcretiseerd en in de meeste gevallen tot acceptabele oplossingen zijn gebracht.
Resultaten
LTO Nederland heeft eind 2010 bij de ministeries 38 knelpunten voor het agrarisch bedrijfsleven aangedragen. Deze werden bestempeld als onpraktisch, overbodig of in de praktijk contraproductief. Over deze knelpunten is intensief overleg gevoerd tussen de overheid en specialisten van LTO Nederland. Dit heeft tot de volgende resultaten geleid:
14 knelpunten zijn opgelost. Voorbeelden hiervan zijn:
- Met het mogelijk maken van gebruik door SKAL van gegevens van de Dienst Regelingen voor controles bij biologische agrariërs vermindert de papierwinkel bij inspecties. Dat scheelt irritaties.
- In het Wetsvoorstel natuurbescherming wordt voorgesteld de herplantplicht af te schaffen als houtopstanden in natuurgebieden worden gekapt, om een ander natuurtype te realiseren. Dat vermindert de druk op het areaal agrarische grond.
- Gemeenten kunnen afzien van de verplichting een grondexploitatieplan vast te stellen als er alleen plankosten te verhalen zijn. Dit scheelt de ondernemer geld.
- In het lopende proces van wijziging van het Activiteitenbesluit met betrekking tot agrarische activiteiten wordt uitstel tot 2027 nagestreefd van de verplichting om lekvocht op te vangen. Dat vereenvoudigt de bedrijfsvoering.
19 knelpunten zijn op weg naar een oplossing. Voorbeelden hiervan zijn:
- Onderdeel van de vormgeving van de Omgevingswet is het integreren van gegevensaanlevering voor MER beoordeling en milieuvergunning. Dat scheelt een aparte procedure. Belangrijkste winst is tijdwinst.
- Over de huisvestingseisen voor rundvee zijn overheid en overige partijen een gezamenlijk onderzoek gestart naar de mogelijkheden om het welzijnsniveau op de bedrijven te kunnen meten aan de hand van dierparameters. Kwaliteitsborgingssystemen van de sector zelf zouden daarmee geschikt gemaakt kunnen worden om te voldoen aan eisen voor dierenwelzijn en diergezondheid
Voor 5 knelpunten geldt dat ze om uiteenlopende redenen niet of moeilijk kunnen worden opgelost. Een voorbeeld:
- Een structurele vrijstelling voor het gebruik van rundveedrijfmest als anti stuifdek is naar huidige bevindingen nog steeds ongewenst.
Doelmatige regelgeving
De staatssecretarissen Bleker en Atsma noemen de gekozen aanpak een mooi staaltje van samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven die zoden aan de dijk zet. 'Op deze manier pakken we de zaken aan waar boeren en tuinders in de praktijk echt last van hebben. Dit is niet het slot, maar een mooie tussenstand in een proces waarmee we verder kunnen en verder moeten. Onnodige lasten moeten worden vermeden. Daarom is het goed voortdurend te zoeken naar de meest doelmatige regelgeving. Nederland wordt daar beter van', aldus de staatssecretarissen. Ook voorzitter Maat van LTO Nederland is positief over de gekozen aanpak en resultaten: 'Wat nu blijkt is dat we gezamenlijk knellende regels kunnen aanpassen en overbodige regelgeving kunnen opruimen. Dat is goed nieuws voor de betrokken ondernemers en ook voor de Nederlandse economie. Wat LTO Nederland betreft, krijgt deze aanpak een vervolg.'