'Export meer richten op opkomende markten'
Nederlandse bedrijven moeten hun exportactiviteiten meer gaan richten op groeimarkten buiten Europa. Die oproep deed minister Rosenthal samen met voorzitter Hans Biesheuvel van MKB-Nederland vandaag tijdens een congres in Den Bosch.
Zeventig procent van de Nederlandse export gaat naar West-Europese landen, terwijl de groeimarkten zich juist in de opkomende economieën als China, Brazilië en India bevinden, aldus Rosenthal. 'Daar liggen grote kansen, ook voor het MKB. Tijdens mijn reizen zie ik daar mooie voorbeelden van.'
De Nederlandse ambassades, consulaten en business support offices wereldwijd helpen Nederlandse ondernemers nieuwe markten binnen te komen. Rosenthal riep de ruim elfhonderd ondernemers in de zaal op: 'Maak daar gebruik van. Ambassades kennen de lokale markt, de cultuur en de voetangels en klemmen. Ze kunnen kansen signaleren en deuren openen bij lokale overheden. Dus als u de stap naar die nieuwe markt gaat zetten, klop dan aan bij de posten. Ze zijn ervoor.'
MKB-voorzitter Hans Biesheuvel overhandigde Rosenthal het boek ‘Eerste Hulp bij Internationaal Ondernemen’, dat MKB-Nederland samen met TNT Express heeft uitgebracht. Beide zijn ervan overtuigd dat het aandeel MKB-ondernemers dat internationaal actief is – nu één op de drie - omhoog kan.