Schultz kiest voor Europees beveiligingssysteem spoor

Het Nederlandse spoor wordt uitgerust met het Europese beveiligingssysteem ERTMS. Dat schrijft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) aan de Tweede Kamer. Hierbij stelt de minister als voorwaarden dat het systeem voldoende stabiel moet zijn en dat reizigers zo min mogelijk mogen merken van de uitrol. Schultz reageert met de brief op de aanbevelingen van de tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor. “ERTMS is het meest moderne beveiligingssysteem voor het spoor", aldus de minister. “Bovendien maakt dit systeem het mogelijk de huidige capaciteit van het spoor beter te benutten en met hogere snelheden te rijden.”  

Landelijke invoering van het Europese beveiligingssysteem kost waarschijnlijk minimaal 10 jaar. Daarom kiest Schultz van Haegen daarnaast voor extra investeringen in het huidige beveiligingssysteem ATB-Vv om op korte termijn de veiligheid van het spoor te verbeteren. In een zogenaamde Roadmap, die eind van de zomer verschijnt, maakt de minister de planning en volgorde van ingebruikname van ERTMS (European Rail Traffic Management System) bekend.   

Ordening

Over de ordening van de spoorsector neemt minister Schultz van Haegen nog geen definitieve beslissing. Ze stelt eerst een Lange Termijn Spooragenda op. Die agenda bevat zeven hoofddoelen voor het spoor: veiligheid, betrouwbaarheid, mobiliteit, actuele reisinformatie, reisgemak en reiscomfort, efficiency en tot slot duurzaamheid. De Lange Termijn Spooragenda vormt de leidraad voor de keuze voor de ordening. Schultz: “Uitgangspunt is dat ik meer regie wil op het reizigersvervoer per spoor. Als ik er verantwoordelijk voor ben, wil ik ook aan de knoppen zitten.''

Hiervoor onderzoekt de minister drie modellen:

  • Huidige ordening beter en scherper benutten
  • ProRail binnen de overheid plaatsen en NS op afstand houden
  • ProRail en NS meer met elkaar integreren

Het onderzoek is na de zomer gereed en kan door de Tweede Kamer worden gebruikt voor het maken van keuzes.

Onderhoud

Uit internationale vergelijkingen blijkt dat de kwaliteit van het Nederlandse spoor hoog is. Om dit kwaliteitsniveau te behouden heeft de minister de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de opdracht gegeven vanaf 2013 iedere vijf jaar de kwaliteit van de infrastructuur door te lichten. Ook worden de bijbehorende onderhoudsprocedures dan gecontroleerd. Daarnaast laat ProRail de minister dit najaar weten hoe de beheerder de kwaliteit van het spoor wil waarborgen.