Subsidie voor schoonste trucks en bussen

Vrachtauto’s en bussen waarvan de uitlaatgassen voldoen aan de Euro VI-norm, worden dit en volgend jaar gesubsidieerd tot maximaal 4500 euro per stuk. Transportbedrijven die de eerste schone trucks de afgelopen drie maanden al hebben aangeschaft, kunnen de premie alsnog incasseren.

Staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu): 'De winst die met deze nieuwe generatie motoren geboekt wordt voor de luchtkwaliteit, is zeer groot. Ik hoop dat ook het stedelijk distributievervoer en busmaatschappijen snel gaan investeren in Euro VI-motoren; zij kunnen in binnenstedelijke milieus een enorm verschil maken.'

De subsidieregeling voor Euro VI-vrachtautomotoren werd vorig jaar al aangekondigd, in het kader van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. Invoering is echter begin dit jaar uitgesteld vanwege twijfel die er toen nog was over het te verwachten rendement. De eerste trucks die leverbaar werden met Euro VI-motoren zijn namelijk vooral geschikt voor het internationaal transport, waardoor hun winst voor de luchtkwaliteit buiten de steden en voor een deel zelfs buiten de landsgrenzen geboekt zou worden. Bovendien is de verlaging van de uitstoot van stikstofoxide (NOx) onder de Euro VI-norm het grootst bij snelheden tot 50 kilometer per uur, dus in stadsverkeer.

Inmiddels neemt het aantal leverbare Euro VI-motoren toe; de verwachting is dat volgend jaar ook lichtere distributietrucks en autobussen leverbaar worden met de schoonste motoren. Van de totaal beschikbare 39 miljoen euro komt daarom 7 miljoen beschikbaar voor voertuigen die dit jaar sinds maart op kenteken gezet zijn. Het resterende bedrag is beschikbaar voor vrachtauto’s en bussen die in 2013 op kenteken gezet worden. Vanaf 2014 moeten nieuwe vrachtautomotoren aan de EuroVI-norm voldoen.

Atsma: ,,Een Euro VI-truck stoot net zo weinig stikstofoxide en fijnstof uit als een moderne personenauto – het is haast onvoorstelbaar als je zo’n kolossale krachtbron ziet, zoals ik ‘m op de BedrijfsautoRAI zag staan. Het gaat om machines die moeiteloos meer dan een miljoen kilometer draaien, en die meer dan 90 procent minder stikstofoxide uitstoten dan de vorige generatie motoren. Iedere vrachtwagen die nú al met zo’n schone motor wordt verkocht, is een premie van de overheid dubbel en dwars waard.’’

De subsidie is erop gericht de meerprijs van een Euro VI-truck ten opzichte van een Euro V-type (de geldende mileunorm) te compenseren tot een maximum van 4500 euro per stuk. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft TNO praktijkproeven gedaan met de eerste Euro VI-motoren die op de Nederlandse markt beschikbaar zijn. Uit de meetgegevens blijkt dat de nieuwe motoren de claims van hun fabrikanten inderdaad waarmaken: hun NOx-emissie is – afhankelijk van de gereden snelheid - meer dan 90 procent lager dan die van Euro V-motoren die ook nog nieuw op de markt zijn. In vergelijking met oudere vrachtauto’s is het verschil nog groter.

De subsidieregeling Euro VI vrachtauto's zal in de loop van juni worden gepubliceerd in de Staatscourant, waarna de subsidie kan worden aangevraagd via Agentschap.nl.