Opening eerste geldloket
Toespraak van Minister De Jager van Financiën bij de opening van het eerste geldloket van Wijzer in Geldzaken op 23 mei in Amersfoort.
Vandaag opent het eerste Geldloket zijn deuren. Misschien komt het een beetje vreemd over: een fysiek Geldloket in het internettijdperk, en juist een ICT’er als ik die daarvoor heeft geijverd.
Waarom dat loket? Er is toch al de zeer informatieve website WijzerInGeldzaken.nl? Inderdaad: meer dan 1,1 miljoen unieke bezoekers bezochten vorig jaar die website. En dat op zich is een goede zaak. Toch is gebleken dat veel mensen óf hun weg niet vinden via het internet, óf gewoon behoefte hebben aan contact met een medewerker die tekst en uitleg verschaft over hun financiële zaken. Persoonlijk en op maat gesneden. En dat is precies wat het Geldloket gaat doen: voorlichting geven over geldzaken.
Het Geldloket is een proef voor een jaar. Net als de Pensioendriedaagse en de Week van het Geld, is het Geldloket een belangrijk project van het platform Wijzer in Geldzaken. Aan de basis van het Geldloket staat de samenwerking tussen ruim 40 bedrijven. De financiële sector, overheidsinstanties, voorlichtings- en consumentenorganisaties, en de wetenschap: gezamenlijk trekken we op met het doel de consument wijzer in geldzaken te maken. Het ministerie van Financiën is één van de betrokken partijen. Ik heb een persoonlijke betrokkenheid met dit project.
Zoals u weet ben ik bezig met een pakket nieuwe maatregelen voor de financiële sector. Zo komen er regels voor transparante hypotheken. Er komt meer toezicht op beursspeculanten. Het provisieverbod wordt wettelijk vastgelegd. Ik wil dat een financieel adviseur handelt in het belang van de klant. En niet dat hij kiest voor het product waaraan hij het meeste verdient. Ook komt er een verplichte bankierseed. Dit is een greep uit de maatregelen die dienen om het vertrouwen in de financiële sector te herstellen. Maar het is niet alleen een kwestie van wetgeving. Banken en verzekeraars moeten ook zélf aan verandering bijdragen. Ze moeten het vertrouwen van hun klanten terugwinnen. Ze moeten weer moreel gezag opbouwen. Dat kunnen ze doen door zich rekenschap te geven van de bijzondere maatschappelijke rol die ze vervullen. Door de klant centraal te stellen. En door verstandig om te gaan met het geld van de klanten. Gaat het om geld, dan gaat het om vertrouwen.
Naast de aanpak van de financiële sector is het ook van belang dat de klant zelf zo goed mogelijk is geïnformeerd. In debatten met de Tweede Kamer is regelmatig aan de orde geweest dat voor veel mensen de financiële zaken vaak te ingewikkeld zijn. Ik heb naar aanleiding daarvan het initiatief genomen voor het Geldloket. En waar beter kon dat loket beter worden ondergebracht dan bij Wijzer in Geldzaken?
En zoals u allen weet, is Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Máxima erevoorzitter van Wijzer in Geldzaken.
Koninklijke Hoogheid, we boffen niet alleen met u als erevoorzitter, maar ook met het feit dat we u vanmiddag in ons midden hebben. Want u gaat de hele wereld over om te wijzen op het belang van financiële educatie. En u zet zich overal in voor het vergroten van toegang tot financiële diensten. Dankzij u krijgt het onderwerp ‘financiële bewustwording’ ook in Nederland de aandacht die het verdient. U hebt een ‘magic touch’.
Het Geldloket is er gekomen dankzij de inzet van u allemaal: bedrijven, medewerkers, vrijwilligers en alle andere betrokkenen. Dat schept vertrouwen!
Iedereen die vragen heeft over zijn geldzaken, en alles wat daarmee te maken heeft, kan terecht bij het Geldloket. Iemand met vragen over zijn pensioenvoorziening kan naar het Geldloket!
Vragen over andere financiële zaken, bijvoorbeeld rond trouwen, kinderen, of scheiden? Naar het Geldloket! En vragen over financiële zaken rond studeren, verhuizen, of werken? Het Geldloket!
De medewerkers van het Geldloket hebben een luisterend oor. En zij geven voorlichting op basis van de persoonlijke financiële situatie. En als het Geldloket er niet uitkomt, dan verwijst men door naar een andere instantie. Bijvoorbeeld de maatschappelijke dienstverlening of een financieel adviseur.
De dienstverlening door het Geldloket is heel duidelijk afgebakend. Dat betekent ook dat het Geldloket bepaalde zaken níet doet. Het Geldloket is geen bank. Klanten kunnen er niet lenen of sparen. En het Geldloket geeft geen advíes over financiële producten. Het Geldloket informeert en geeft voorlichting. Het eerste doel van het Geldloket is om het financiële bewustzijn van de mensen te vergroten. Het tweede belangrijke doel is preventie: het Geldloket wil met voorlichting voorkomen dat mensen in financiële moeilijkheden komen. Dat is volgens mij winst voor iedereen.
Vandaag opent het eerste filiaal hier in Amersfoort. Een proef voor één jaar gaat van start. Een pand, een eigen loket, kundige medewerkers en de benodigde faciliteiten. Ik wil graag Stadsring 51 en de gemeente Amersfoort danken voor hun inzet en vertrouwen in dit project. Stadsring51 is in Amersfoort verantwoordelijk voor de uitvoering van schuldhulpverlening. Daarnaast helpt Stadsring51 mensen te voorkomen dat ze schulden krijgen. Die insteek past heel goed bij het Geldloket. Stadsring51 zal het Geldloket gaan bemensen, en kan daarvoor putten uit zo’n 200 actieve en kundige vrijwilligers!
Volgende week begint het tweede Geldloket. Dat loket is geïntegreerd in het Juridisch Loket in Den Bosch. Het heeft daarmee een iets andere opzet dan het Geldloket hier. Twee verschillende locaties, met elk een eigen karakter. Zo kunnen we zien wat het beste werkt. Graag wil ik het Juridisch Loket Den Bosch bedanken voor zijn inzet en voor het runnen van het Geldloket in Den Bosch.
Er zit ambitie in de proef met het Geldloket. Ik hoop echt dat het Geldloket een bijdrage kan leveren aan de financiële gezondheid van huishoudens. Zeker in deze tijd. Nederland moet helaas flink bezuinigen, en dat zal iedereen in zijn portemonnee voelen. Voor sommige mensen is het lastiger daar mee om te gaan dan voor anderen. Ook die mensen kan het Geldloket voorlichting geven.
Het is overigens voor iedereen goed te weten dat het Geldloket geen vergoeding vraagt voor zijn diensten. De voorlichting en informatie zijn gratis. Natuurlijk is ‘gratis’ een woord waarop de Nederlander aanslaat. Maar daar gaat het mij niet om. Het gaat erom dat het Geldloket laagdrempelig is. Dat het mensen wegwijs kan maken in hun financiële zaken.
De basis om van het Geldloket een succes te maken, ligt bij de samenwerkende bedrijven en instellingen. En vooral bij de medewerkers, de vrijwilligers en alle andere betrokkenen. Zonder de hulp en inzet van u allemaal zouden we niet zover gekomen zijn. En zonder de hulp en inzet van u allemaal zouden we vanaf hier niet veel verder komen. U bent allemaal erg belangrijk om deze proef tot een succes te maken. Dat is waar we allemaal op inzetten: veel succes!