Dutch Week Shanghai 2012
Ter gelegenheid van de viering van 40 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en de Volksrepubliek China organiseert het postennet in China diverse activiteiten. Van 22 - 27 april 2012 organiseert het Consulaat-Generaal in Shanghai in samenwerking met het Nederlandse bedrijfsleven in die stad een Nederlandse week: 'Dutch Week Shanghai 2012'.
Nederland doet het goed in China als 2e investeerder en als 2e handelspartner onder de EU landen. Voor het Nederlandse bedrijfsleven zijn er ruime handels- en investeringsmogelijkheden. Zakendoen in China is echter niet altijd eenvoudig. De Nederlandse overheid biedt Nederlandse bedrijven dan ook eerstelijns hulp bij hun activiteiten op de Chinese markt. “Dutch Week Shanghai 2012" is een uitstekend voorbeeld van een initiatief genomen door de Nederlandse overheid ter bevordering van de handelsbetrekkingen.
Tijdens dit zesdaagse evenement in de aanloop naar Koninginnedag zullen seminars en andere bijeenkomsten plaatsvinden waarin iedere dag de nadruk zal liggen op een andere sector die een cruciale rol speelt in de economische relatie tussen Nederland en China, Shanghai in het bijzonder. Door de Nederlandse overheid benoemde kansrijke sectoren die aandacht krijgen zijn onder andere AgroFood, Logistiek en Creatieve Industrie.
Zo is er een seminar over "Slimme Logistiek", waarin informatietechnologie wordt gekoppeld aan de noodzaak voor transporteurs en douanes om snelheid te handhaven. Of een presentatie van Nederlandse ontwerpers die actief zijn in Shanghai onder de naam "Dutch Design". Er is een avond voor Chinese studenten die in Nederland hebben gestudeerd, een discussie over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en een filmfestival met bekende en onbekende Nederlandse films. Plus nog veel meer.Bezoek voor een volledig programma de website van het Consulaat-Generaal Shanghai.
Er zal tijdens de week veelvuldig verslag worden gedaan via de sociale media. Dutch Week is te volgen via het Twitter account van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (@minbuza). In China zal verslag worden gedaan via het Weibo account van het postennet China.