Lichte stijging verkeersdoden in 2011
In 2011 kwamen 661 mensen om in het verkeer. Dit is 3,3 % meer dan de 640 dodelijke slachtoffers in 2010. Vooral onder oudere fietsers vielen meer slachtoffers. Dit blijkt uit cijfers van het CBS en de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft deze cijfers vandaag bekend gemaakt op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres.
Minister Schultz: 'Na de bovengemiddelde daling van het aantal verkeersdoden in 2010 is het aantal slachtoffers in 2011 helaas toegenomen. Nederland blijft een van de meest verkeersveilige landen ter wereld. Toch beschouw ik dit als een belangrijke waarschuwing. Met provincies en gemeenten zetten we in op een verdere verbetering van de verkeersveiligheid, waarbij de veiligheid van ouderen en fietsers extra aandacht verdient.'
Leeftijdsklasse | 2007 | 2008 |
2009 | 2010 | 2011 |
0-4 | 4 | 5 | 2 | 4 | 5 |
5-11 | 14 | 7 | 8 | 7 | 5 |
12-15 | 21 | 18 | 17 | 9 | 17 |
16-17 | 31 | 28 | 23 |
18 | 11 |
18-24 | 138 | 107 | 128 | 98 | 89 |
25-29 | 56 | 55 | 49 | 42 | 36 |
30-39 | 95 | 96 | 83 | 69 | 58 |
40-49 | 85 | 89 | 69 | 78 | 73 |
50-59 | 88 | 95 | 68 | 72 |
67 |
60-64 | 32 | 36 | 37 | 34 | 31 |
65-79 | 138 | 133 | 129 | 115 | 143 |
80+ | 89 | 81 | 107 | 94 | 126 |
Totaal | 791 | 750 | 720 | 640 |
661 |
Leeftijd
In 2011 lag het aantal verkeersdoden onder 65-plussers op 269. Dit zijn er 60 meer dan in 2010. De toename van het aantal verkeersdoden komt daarmee geheel voor rekening voor deze groep ouderen. Het aantal doden in de leeftijd 20 tot 65 jaar daalde in 2011 met 11%.
Wegtype
Net als in voorgaande jaren vielen de meeste dodelijke slachtoffers op een gemeentelijke weg. Op rijkswegen is het aantal verkeersdoden afgenomen ten opzichte van 2010. In 2011 viel 12% van het totaal aantal geregistreerde verkeersdoden op rijkswegen. Op wegen van gemeenten, provincies en de waterschappen ging het om respectievelijk 63, 22 en 3% van het totaal aantal geregistreerde dodelijke slachtoffers.
Op wegen met een maximumsnelheid van 50 km per uur steeg het aantal doden van 162 in 2010 naar 200 in 2011, een toename van 23%. Op wegen waar niet harder dan 15 km per uur mag worden gereden, steeg het aantal doden van 2 naar 5.
Op 120-, 100-, en 80-kilometerwegen nam met aantal dodelijke slachtoffers af met respectievelijk 12, 55 en 5%. Ook het aantal slachtoffers op de 30 km-wegen nam af, van 32 naar 25 in 2011. Op de 60 en 70 km-wegen bleef het aantal dodelijke slachtoffers nagenoeg gelijk. Op de acht trajecten waar sinds vorig jaar 130 km mag worden gereden is vorig jaar één dodelijk verkeersslachtoffer geregistreerd. Het betrof hier een ongeval met een voetganger op de afrit van de snelweg.
Vervoerswijze
Onder fietsers nam het aantal dodelijke verkeersslachtoffers het sterkst toe. Het aantal slachtoffers nam toe met 23 % (van 162 naar 200). Bij 65-plussers was dit 38% (van 93 naar 128). Het aantal doden onder bestuurders van gemotoriseerde invalidenvoertuigen (scootmobielen, elektrische rolstoelen en gehandicaptenvoertuigen met gesloten carrosserie) steeg van 23 in 2010 naar 31 in 2011. Van de slachtoffers was 80% 65-plusser. Onder inzittenden van personenauto’s en motorrijders zette de dalende trend van voorgaande jaren door. Het dodental onder voetgangers bleef nagenoeg gelijk (van 72 naar 74). Wel steeg het aandeel 65-plussers in die groep.
In 2011 vielen er vooral onder jongere verkeersdeelnemers minder doden. Onder inzittenden van personenauto’s in de leeftijd van 18 tot 25 jaar nam het aantal dodelijke slachtoffers met 9 % het sterkste af. Het aantal dodelijke slachtoffers onder motorrijders daalde van 63 in 2010 naar 52 in 2011, een afname van 17%. Het aantal doden onder brom- en snorfietsers steeg in 2011 van 39 naar 43. Onder de groep 16-17 jarigen daalde het aantal slachtoffers.
Maatregelen
De problematiek van ouderen en fietsers ligt met name op het onderliggende wegennet. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is in overleg met de decentrale overheden, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en marktpartijen over extra maatregelen om de veiligheid voor deze groepen verkeersdeelnemers verder te verbeteren. Het huidige Strategische Plan Verkeersveiligheid 2008-2020 wordt daarvoor aangevuld.
In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020 is vastgelegd dat het aantal verkeersdoden in 2020 op maximaal 500 moet liggen. Het kabinet geeft in het beleid prioriteit aan een harde aanpak van notoire, grove verkeersovertreders en aan meer bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers. Maatregelen die genomen zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren zijn bijvoorbeeld de mogelijkheid voor begeleid rijden voor beginnende bestuurders (2toDrive), de recidiveregeling (puntenrijbewijs) en het Alcoholslotprogramma. Voor oudere verkeersdeelnemers is afgelopen jaar het programma Blijf Veilig Mobiel gecontinueerd. Ter verbetering van de fietsveiligheid zijn vorig jaar samen met het Fietsberaad handvatten voor wegbeheerders opgesteld om de wegen veiliger te maken voor fietsers en zijn er vier proeven gestart. Via de Nationale Onderzoeksagenda Fietsveiligheid – waarvoor IenM een van de initiatiefnemers is – wordt de komende jaren extra onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor een verdere verbetering van de verkeersveiligheid.