Filedruk A12 fors afgenomen
De filedruk op de oudste snelweg van Nederland, de A12, is vorig jaar fors afgenomen. Tussen Arnhem en Den Haag nam in beide richtingen de filedruk met 15% af ten opzichte van 2010. Op het traject Utrecht-Den Haag nam de filedruk zelfs met 55% af.
Dat heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu)vandaag bekend gemaakt bij de bijeenkomst rond het 75-jarige bestaan van de snelweg in Nederland. Minister Schultz: 'De A12 is de oude dame van onze wegen. Zij is tevens het symbool voor hoe wij ons wegennet in de toekomst bereikbaar willen houden. Ook de komende jaren wordt er flink gewerkt aan de uitbreiding van deze drukke en economisch belangrijke verkeersader.'
De minister heeft vandaag bekend gemaakt dat de verbreding van de A12 tussen Utrecht Lunetten en Veenendaal een half jaar eerder dan gepland, en dus al na de zomer, klaar is. Minister Schultz: 'Met de nieuwe rijstroken en spitsstroken kan er anderhalf tot twee keer zoveel verkeer over dit deel van de A12. Het levert de weggebruiker in de spits een reistijdwinst van 10 tot 15 minuten op.'
Rijkswaterstaat stond vandaag met Bouwend Nederland en de ANWB stil bij het feit dat 75 jaar geleden, op 15 april 1937, de eerste Rijksweg, nummer 12, tussen Voorburg en Zoetermeer werd geopend. De weg bestond uit betonplaten en gescheiden rijbanen zonder kruisingen met andere wegen. Met van klinkers gemaakte vluchtstroken had Nederland in 1937 een wereldprimeur. Inmiddels 75 jaar later ligt er in Nederland een snelwegennetwerk van zo'n 2500 kilomete.
Duurzame mobiliteit
De minister wees tijdens de bijeenkomst op het belang van stimulering van duurzame mobiliteit zoals elektrisch rijden en auto's die op waterstof rijden. Volgens de minister is het een goede zaak dat Rijkswaterstaat op verzorgingsplaatsen volop bezig is met vergunningsverlening voor snelle oplaadpalen, zodat bezitters van elektrische auto’s gemakkelijk langs de snelweg de accu kunnen opladen. Bij marktpartijen is grote belangstelling voor de honderden vergunningen die verstrekt worden op de 131 verzorgingplaatsen. Nederland wordt daarmee naast Estland het eerste land ter wereld met een dekkend snellaadnetwerk.