Lerarenbeurs voortgezet onderwijs
Drukke muziek en geroezemoes
Vrolijke muziek
José de Clerck:
"Ik heb twee,
alweer drie jaar geleden
de lerarenbeurs aangevraagd
om de opleiding
Remedial Teacher voortgezet onderwijs
te kunnen gaan volgen
en dat is
een master SEN-opleiding."
"Ik was op een moment in mijn leven
dat de kinderen de deur uit waren.
Dat ik dacht van:
En nu zou ik het wel leuk vinden
om een studie te gaan doen
en toen kwam de lerarenbeurs langs."
"Dus het was
op het juiste moment in mijn leven
dat ik dacht: Dat lijkt me leuk,
om weer eens een studie te gaan doen.
want het was al lang geleden
dat ik gestudeerd had."
Toen ik met mijn opleiding begon,
was het mijn eigen keuze.
en deed ik het gewoon
voor mezelf.
maar toen ik een tijdje
met de opleiding bezig was
kwam er ineens een plek
op mijn school vrij
om ook Remedial Teaching-uren
te kunnen gaan invullen.
En kon ik dus naast het leren
van de theorie
dat in de praktijk
brengen."
"Nu betekent het
dat ik een tweeledige baan heb.
Eén gedeelte van mijn baan bestaat uit
uren in een zorg- en welzijnlokaal
waar veel leerlingen terechtkunnen
en waar een hele drukke setting is.
En de andere helft speelt zich af
in een hele rustige ruimte
waar ik met groepjes leerlingen
aan het werk ben."
Ik heb de opleiding RTVO gevolgd
en daar geleerd wat
dyslexie eigenlijk was.
Ik had leerlingen in de klas
met dyslexie
maar ik wist eigenlijk niet
waar die last van hadden
of hoe ik ze
zou kunnen helpen."
"Maar door m'n theoretisch kader,
dat ik nu gekregen heb
kan ik dus beter inspelen
op de hulpvraag van die leerlingen."
"Ik zou zeggen:
Ga ermee aan de slag.
Want het verrijkt je leven
en je krijgt door die studie
weer een andere kijk
op je eigen functioneren
en op de situatie
zoals je die op jouw school aantreft."
"Je komt in contact met andere mensen
die op andere scholen lesgeven
en je eigen beeld
verandert daardoor
dus het is
een heel uitdagend iets."
Afsluitende muziek