Akkoord over grote zeesluis Terneuzen

Nederland en Vlaanderen zijn het eens over een grote zeesluis bij Terneuzen. Dat hebben minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) en haar Vlaamse collega Hilde Crevits (Mobiliteit en Openbare werken) vandaag in Terneuzen bekendgemaakt. De nieuwe sluis verbetert de toegang tot de haven van Gent en zorgt voor een vlotte doortocht van binnenvaartschepen tussen Nederland, België en Frankrijk.

De aanleg van de sluis kost naar verwachting 930 miljoen euro. De kosten voor het onderhoud voor 30 jaar bedragen 75 miljoen euro. Nederland betaalt 141,9 miljoen euro.Vlaanderen draagt de overige kosten. Van de Nederlandse bijdrage neemt de Zeeuwse regio 10 miljoen euro voor haar rekening.

Grote zeesluis

Eerder bereikten Vlaanderen en Nederland al overeenstemming over de grootte van de sluis. In de verdere uitwerking vormt  de afmeting  427mx55mx16m (lxbxd) het uitgangspunt. Door de aanleg van deze grote zeesluis wordt de haven van Gent bereikbaar voor de grootste zeeschepen en wordt een belangrijk capaciteitsknelpunt voor de binnenvaart opgelost. De sluis zorgt voor minder wachttijd voor binnenvaartschippers. Ook levert de grote sluis een impuls aan de regionale economie, met name in de kanaalzone.

Door de keuze voor een grote zeesluis zijn er op termijn extra kosten voor aanpassingen van het kanaal, tunnel en bruggen. Deze extra kosten komen voor rekening van Vlaanderen. Nederland draagt hier maximaal 150 miljoen euro aan bij. De betaling zal uiterlijk plaatsvinden bij de ingebruikname van de sluis.

Voor de planuitwerkingsfase zal een beroep gedaan worden op Europese co-financiering (TEN-T). Vlaanderen neemt het initiatief voor deze subsidieaanvraag. De bijdrage van Europa betreft maximaal 50% van de projectkosten.

Planning

Nu beide bewindslieden het akkoord hebben gesloten zal op korte termijn de planuitwerkingsfase starten. Parallel hieraan werken Vlaanderen en Nederland degemaakte afspraken verder uit in een verdrag. Na afronding van de planuitwerkingsfasedie 2 tot 3 jaar in beslag neemt, volgt de aanbesteding. Na een bouwtijd van 4 tot 5 jaar kan de sluis rond 2021 gereed zijn.

Het kanaal van Gent naar Terneuzen is 32 kilometer lang. 16,6 kilometer hiervan ligt op  Nederlands grondgebied, van Sas van Gent tot aan de Westerschelde bij Terneuzen. Het kanaal van Gent naar Terneuzen is een hoofdvaarweg voor de scheepvaart. In 2011 maakten 70.000 schepen gebruik van de sluis bij Terneuzen.