Video: Nederlandse groenten moeten Zuid-Duitsland veroveren
Er liggen nog genoeg kansen voor de Nederlandse agrarische sector in Zuid-Duitsland. Dat blijkt uit een onderzoek dat in samenwerking met het agro-bedrijfsleven is uitgevoerd. Staatssecretaris Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) maakte tijdens zijn bezoek aan de internationale land- en tuinbouwbeurs Grüne Woche de uitkomsten van het onderzoek bekend.
Duurzaam en kwalitatief hoogwaardig
Op dit moment richt de Nederlandse agrarische sector zich vooral op het aangrenzende Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen. In Zuid-Duitsland is het marktaandeel veel kleiner. Uit het onderzoek blijkt dat een belangrijke factor voor het verbeteren van de marktpositie de communicatie met de consument is. Deze Zuid-Duitse consument heeft namelijk een sterke binding met de eigen traditionele bedrijven. Om meer voet aan de grond te krijgen, moet Nederland zich presenteren als duurzaam en kwalitatief hoogwaardig productieland. Directe investeringen in Zuid-Duitsland zelf of slimme samenwerking in de keten met Duitse partners zijn daarvoor goede manieren. Het GroentenFruit Bureau ziet ook kansen voor de groente-en fruitsector in Zuid-Duitsland.
De nieuwsvideo's van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie mogen vrij worden gebruikt. De video's worden ook gepubliceerd op het Youtube-kanaal van het ministerie van EL&I.
Documenten
-
Kansen voor de agribusiness in Zuid-Duitsland
In opdracht van het ministerie van EL&I heeft de landbouwafdeling van de Nederlandse ambassade in Berlijn, in samenwerking met...
-
Video Grüne Woche: agrarische export in de lift
De positieve ontwikkeling van de agrarische export, die na een dip als gevolg van de economische crisis in 2009 vorig jaar al...