Schultz ervaart toegankelijkheid trein in de praktijk

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft vandaag met  vertegenwoordigers van de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad) met de trein tussen diverse stations gereisd. Zo heeft de minister in de praktijk ervaren hoe het voor doven, slechthorenden, blinden, slechtzienden en mensen met een mobiliteitsbeperking is om met de trein te reizen.

Toegankelijkheid stations

In 2015 zijn alle 386 stations in Nederland toegankelijk voor doven, slechthorenden, blinden en slechtzienden. Hiervoor worden de stations bijvoorbeeld voorzien van blindegeleidelijnen, veiligheidsmarkeringen en informatie in braille.

In 2020 zijn 218 stations ook aangepast voor mensen met een mobiliteitsbeperking, die bijvoorbeeld gebruikmaken van een rolstoel of rollator. Voor hen worden liften en hellingbanen aangelegd en wordt de perronhoogte aangepast. Deze 218 stations worden als eerste aangepakt, omdat ruim 90 procent van de reizigers gebruik maakt van deze stations. De overige stations worden tussen 2020 en 2030 aangepast.

In totaal investeert het ministerie van Infrastructuur en Milieu ruim een half miljard euro in de verschillende projecten om stations beter toegankelijk te maken.  

Toegankelijkheid treinen

Ook wil de minister dat reizigers met rolstoel of scootmobiel zonder hulp van anderen de trein in en uit kunnen komen. Daarom heeft zij met NS afgesproken dat de treinen die zij bestellen zelfstandig toegankelijk moeten zijn. Vanaf 2025 zijn alle Sprinters vervangen door nieuwe, zelfstandig toegankelijke sprinters. Reizigers die gebruik willen maken van assistentie bij het in- en uitstappen moeten dit nu drie uur voor het vertrek van de trein melden bij NS. De aanmeldtijd voor deze Assistentie-Verlening-Gehandicapten-regeling wordt verkort tot één uur. Op de zeven grootste stations wordt dit 15 minuten.