Voorlezen stimuleert de liefde voor boeken, lezen en taal
Kinderen hangen aan je lippen als je ze voorleest. Dat ondervonden minister Marja van Bijsterveldt en staatssecretaris Halbe Zijlstra (OCW) aan den lijve tijdens het Nationaal Voorleesontbijt 2012. In Utrecht las de minister op basisschool Hof ter Weide kinderen van groep 1 – 4 voor over de winter en ontbeet ze samen met ouders. Bij kinderdagverblijf De Kleurdoos in Rotterdam las staatssecretaris Zijlstra een groep peuters voor uit het prentenboek van het jaar 2012 ‘Mama kwijt.’
Van voorlezen is bekend dat het een van de beste manieren is om de taalontwikkeling en woordenschat van jonge kinderen te bevorderen en de fantasie te stimuleren.
Minister Van Bijsterveldt: “Voorlezen is de basis voor de ontwikkeling van ieder kind. Kinderen kunnen al vanaf heel jonge leeftijd voorgelezen worden. Boeken die hun verbeelding prikkelen en verhalen waarin ze iets van zichzelf herkennen, kunnen leiden tot een levenslange liefde voor boeken, lezen en taal. Daar kunnen kinderen hun hele leven plezier en profijt van hebben.”
Merendeel ouders leest voor
Als ouders thuis voorlezen of met hun kind praten over wat het die dag geleerd heeft op school, bevordert dat het enthousiasme om te leren en de onderwijsprestaties van een kind. Uit recent onderzoek van Stichting Lezen blijkt dat het merendeel van de ouders hun kinderen meerdere malen per week voorleest. In de meeste gevallen is het de moeder die ’s avonds voor het slapen gaan een boek voorleest dat door de kinderen wordt uitgekozen. Drie van de vier kinderen vinden het leuk om voorgelezen te worden. Uit het onderzoek blijkt verder dat het voorlezen meestal tussen de 5 en 15 minuten duurt. Volgens Stichting Lezen is het niet alleen goed voor de taalontwikkeling om regelmatig voor te lezen, maar ook om dit wat langer te doen, tussen de 15 en 20 minuten. Verder geeft Stichting Lezen aan dat het vooral de moeders zijn die voorlezen, terwijl het voorlezen door vaders ook meerwaarde heeft voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Vaders gebruiken vaak complexere woorden en meer abstracte taal dan moeders.
Nationale Voorleesdagen 2012
Het Nationale Voorleesontbijt 2012 is de start van de Nationale Voorleesdagen. Tijdens deze voorleesdagen organiseren bibliotheken, boekwinkels, basisscholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven activiteiten rond het voorlezen. De Nationale Voorleesdagen zijn een initiatief van de Stichting Lezen met als doel om het voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen te bevorderen en duren van 18 tot en met 28 januari 2012.