Consument beter beschermd bij pandbeleningen
Klanten van pandhuizen krijgen straks meer bescherming. Nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat zij goed geïnformeerd worden over de voorwaarden van pandbeleningen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de hoogte van de vergoeding die betaald moet worden aan het pandhuis voor de lening en de lengte van de beleentermijn. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van de ministers Opstelten van Veiligheid en Justitie en Verhagen van Economische Zalen, Landbouw en Innovatie.
Pandhuizen voorzien nog steeds in een behoefte van mensen die snel geld nodig hebben, maar geen geld willen of kunnen lenen, en ook niet van plan zijn bezittingen te verkopen. Het klantenbestand van pandhuizen is divers. Bijna driekwart van de klanten heeft een laag inkomen. De helft van de klanten heeft elders schulden. Voor ruim de helft van de klanten vormt werk de belangrijkste bron van inkomen, een ander deel van de klanten is afhankelijk van een uitkering.
De huidige Pandhuiswet dateert uit 1910 en is sterk verouderd, waardoor klanten van pandhuizen onvoldoende worden beschermd. De nieuwe regeling zorgt ervoor dat klanten van pandhuizen wel adequate bescherming krijgen en de dienstverlening door pandhuizen in stand blijft.
De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.