De rol van het ministerie van Infrastructuur en Milieu bij innovatie in de maritieme sector
In de maritieme transportsector is weinig innovatie. Dat komt doordat het innovatiesysteem in de sector niet goed werkt. De maritieme sector is in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor de verbetering van zijn innovatiesysteem. Als het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) innovatie in de sector wil stimuleren, kan het kiezen uit een breed palet aan rollen: regisseur, wet- en regelgever, inkoper en launching customer, aanbesteder, publiek-private partner en subsidiegever. Het ministerie moet bepalen welke mix van rollen het meest effectief en efficiënt is. De vooronderstelling dat de overheid innovatie alleen kan stimuleren door subsidie te geven, moet worden losgelaten. De rol van subsidiegever alleen is onvoldoende en niet altijd geschikt om een innovatiesysteem goed te laten functioneren.
Deze conclusie trekt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) na analyse van het maritieme innovatiesysteem. Om innovatie tot stand te laten komen, moeten zeven innovatiefuncties goed uit de verf komen: experimenteren door ondernemers, kennisontwikkeling en kennisverspreiding, richting geven aan het innovatieproces, markten creëren, middelen beschikbaar stellen en lobbyen om weerstand tegen te gaan. Het KiM constateert dat bij bijna alle zeven functies in de maritieme sector nog verbetering mogelijk is.