Akkoord over nieuwe wegen en betere aansluitingen in regio Rotterdam-Den Haag
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) en de verantwoordelijke bestuurders in de regio Haaglanden en Rotterdam hebben vandaag overeenstemming bereikt over drie projecten die cruciaal zijn voor een betere doorstroming van het verkeer in de Randstad. In de regio waar een kwart van het Bruto Nationaal Product wordt verdiend, komt een nieuwe snelweg die de A13 met de A16 verbindt. Ook is er overeenstemming over de nieuwe oeververbinding tussen de A15 en A20. Daarnaast zijn de minister en de regio Haaglanden het eens over maatregelen waarmee het verkeer in en om Den Haag vlotter gaat doorstromen.
De afspraken die vandaag met de verantwoordelijke regiobestuurders, Peter Smit en Jeannette Baljeu en gedeputeerde Ingrid de Bondt zijn gemaakt, zorgen voor een betere bereikbaarheid van de Rotterdamse haven, de Nederlandse tuinbouwsector en de stad Den Haag. De investeringen zijn nodig om de economische positie van het gebied te versterken. “Met deze projecten geven we deze belangrijke regio een enorme boost”, aldus de minister.
Met de stadsregio Rotterdam zijn afspraken gemaakt over de aanleg van een nieuw stuk snelweg die de A13 met de A16 verbindt. De weg moet de A20 en de lokale en regionale wegen ontlasten. Op de A20 staan dagelijks files. De weg wordt veel gebruikt door vrachtverkeer van en naar de veilingen in het Westland.
Met de nieuwe verbinding krijgt het doorgaande verkeer een alternatief, waarmee de reistijd tussen Rotterdam the Hague Airport en het Terbregseplein met 30 procent wordt verkort. Het Rijk draagt 645 miljoen euro bij aan de verbindingsweg, de regio 100 miljoen euro. Het resterende bedrag (245 miljoen euro) wordt opgebracht met tol. De verwachting is dat de aanleg in 2015 start.
De minister heeft vandaag ook de knoop doorgehakt over de plek waar de nieuwe verbinding onder de Nieuwe Waterweg moet komen. De nieuwe oeververbinding is noodzakelijk om de bereikbaarheid van de haven te verbeteren en de drukke Beneluxtunnel te ontlasten. In lijn met het gezamenlijke advies van de stadsregio Rotterdam, het stadsgewest Haaglanden, de provincie Zuid-Holland en de meerderheid van de gemeenten in de regio kiest de minister voor het tracé van de Blankenburgtunnel. “Van alle varianten lost de Blankenburgtunnel het beste de verkeersproblemen op. Bovendien is deze tunnel zo’n 800 miljoen euro goedkoper”, aldus de minister.
Uit de drie varianten voor de Blankenburgtunnel kiest de minister voor het tracé Krabbeplas-West. Dit betekent dat de weg niet dwars door maar langs het weidelandschap tussen Maassluis en Vlaardingen gaat lopen. Met de keuze wordt bovendien het Volksbos gespaard en komt de weg niet in de buurt van de bebouwde kom van Vlaardingen te liggen. Om het open karakter van het landschap te behouden, kiest de minister voor een weg die verdiept wordt aangelegd. Ze trekt voor een goede inpassing 150 miljoen euro extra uit. Daarmee komen de kosten voor de nieuwe oeververbinding uit op 1,2 miljard. Een deel daarvan, 300 miljoen euro, wordt uit tol betaald.
De minister zet daarnaast samen met gedeputeerde De Bondt en de Haagse regiobestuurder Peter Smit in op een forse verbetering van de bereikbaarheid van de regio Haaglanden. Er komen nieuwe rijstroken voor doorgaand verkeer op de A4 en op de in- en uitgaande wegen ongelijkvloerse kruisingen en ruimere opstelvakken. De A4 Passage in Haaglanden is een van de meest urgente flessenhalzen in de Randstad. Het doorgaande verkeer over de A4 en het regionale verkeer in Haaglanden kruisen elkaar in een ingewikkeld verkeersvlechtwerk, met files als gevolg. Voor de verbetering van de doorstroming trekken Rijk en regio samen een half miljard euro uit.