Twee consortia RegioTram Groningen gaan consultatiefase in
De twee consortia die deelnemen aan de aanbesteding van het DBFMO-project RegioTram hebben op vrijdag 4 november 2011 de concept-aanbestedingsdocumenten voor de Consultatiefase ontvangen. Het gaat om de aanbestedingsleidraad, het contract en de zogenaamde outputspecificaties: het programma van eisen en wensen.
De consortia die deelnemen zijn:
- Poort in Groningen, bestaande uit BAM PPP, Alstom Transport, Connexxion Holding met als belangrijke onderopdrachtnemers BAM Rail en Connexxion Openbaar vervoer.
- TramTeam bestaat uit Strukton Integrale projecten, Ballast Nedam Concessies, John Laing Investments met als belangrijke onderopdrachtnemers Strukton Rail, Strukton Civiel, Ballast Nedam en Arriva Openbaar Vervoer.
In de consultatiefase ondervragen (consulteren) de consortia de opdrachtgever over deze documenten in afzonderlijke gesprekken. De documenten gaan over het ontwerp, de realisatie (bouw en aanleg), de financiering van het project, en over het beheer en onderhoud van het tramsysteem, gedurende de volledige looptijd van 22,5 jaar.
Planning
De drie- tot vierjarige durende bouw van de tramlijnen is gepland tussen 2012 – 2016. Met de realisatie in 2016 van de RegioTram (twee tramlijnen) wil de Regio Groningen - Assen, Provincie Groningen en gemeente Groningen de bereikbaarheid van de regio en de stad op een duurzame manier verbeteren. De kosten van de aanleg van de tramlijn 1 vanaf Hoofdstation via UMCG naar Zernike en tramlijn 2 vanaf Hoofdstation via de Grote Markt naar Kardinge zijn geschat op 307 miljoen euro. De Regio Groningen-Assen en de gemeenteraad en Provinciale Staten van Groningen beslissen eind 2012 over het definitieve ontwerp (hoe de tram door de straten van Groningen gaat) en de bieding (wat de twee tramlijnen gaan kosten) van het laatst overgebleven consortium.