Durf tegen de stroom in te gaan
‘Creativiteit, inventiviteit, strategisch denken en adviseren. Zorgen dat uw organisatie het beste scoort als het gaat om de behandeling en ontvangst van patiënten. Durf daarover open te communiceren. En wees niet bang om tegen de stroom in te gaan. Uiteindelijk hebben we allemaal een gemeenschappelijk doel: goede zorg voor iedereen die dat nodig heeft, ongeacht zijn inkomen.’ Dat zei minister Schippers tijdens het NIMA Zorgcongres op 29 november 2011 in Oegstgeest.
Beste mensen,
Iedereen, die het nodig heeft, moet de beste zorg kunnen krijgen tegen de beste prijs! Dat is mijn ambitie. Het doemscenario is dat de zorg onbetaalbaar wordt. Nederlanders leven veel langer dan we dachten. Dat succes is voor een groot deel te danken aan de zorg! Er gaat veel geld en energie naar onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe technieken. Dat is prachtig! En dan willen we ook. Maar het is wél belangrijk om de zorg betaalbaar te houden. Dat is mijn inzet deze kabinetsperiode.
Beste mensen,
Om zorg beschikbaar te houden voor iedereen is een omslag nodig. We moeten het slimmer organiseren. Enerzijds moeten de zorg in de buurt goed een flinke comeback geven. En anderzijds moeten we –zeer- specialistische zorg concentreren. Daarbij hoort ook een passend beloningssysteem. De zorg die ik voor ogen heb, draait om belonen naar prestatie, vrije prijsvorming ten behoeve van kwaliteit en innovatie, keuzevrijheid en dynamiek.
Het wordt voor zorgorganisaties nóg belangrijker om kwaliteit te leveren. Omdat je daar straks ook voor wordt betaald. Het wordt nog belangrijker om strategische keuzes te maken. Nog belangrijker om je af te vragen: wat is onze positie? Wat willen onze patiënten en verzekeraars? Hoe gaan we om met de ontwikkelingen in de zorg? Waar zijn we goed in, en waarin eigenlijk niet?
Nu nog bieden bijna alle ziekenhuizen alles aan. Om kwaliteits- en schaalverbeteringen door te voeren moeten ziekenhuizen nadenken over hun profiel. Fuseren of samenwerken is vaak niet de oplossing.
Big is niet more beautiful. Grote ziekenhuizen doen het niet per definitie beter. Ziekenhuizen in Nederland zijn relatief groot. Ook uit bedrijfseconomisch oogpunt. Zorgaanbieders moeten kritisch kijken naar hun zorgaanbod. Zij moeten zich afvragen: bied ik het hele spectrum als degelijk regionaal basisziekenhuis of specialiseer ik me? In beide gevallen moet de propositie duidelijk en helder zijn. Daar is werk aan de winkel voor marketing.
In het zorgsysteem dat ik voor ogen heb, heeft het zin om te laten zien wat je kunt. Sterker nog: het is noodzakelijk om te laten zien wat je kunt! En de kaarten worden nu geschud! Want voor bijvoorbeeld de medisch specialistische zorg staat 2012 in het teken van de invoering van belonen naar prestatie. In plaats van een budget dat voor een groot deel vaststaat, krijgen ze voortaan een vergoeding die afhangt van de geleverde prestaties. De vrije prijzen verdubbelen naar 70 procent. In een overgangsmodel van twee jaar. Het eerste jaar 95 procent, het tweede jaar 70 procent. Het gaat dus snel!
Patiënten kiezen ook actief en voor effectieve zorg zijn zij bereid te reizen. Voor chronische zorg is dat minder het geval.
Het is fijn als de huisarts om de hoek zit, en als hij beschikbaar is u hem nodig heeft. Maar patiënten willen een zorgverlener ook telefonisch goed kunnen bereiken. Voor de deur kunnen parkeren. En als hij ’s avonds of in het weekend een vraag heeft, dan wil hij die kunnen stellen. Steeds meer zorgverleners komen met interessante initiatieven op dat gebied. Ik denk aan behandelingen via internet, zelf afspraken inplannen via internet of zelf bloedwaarden invoeren. En zoals ik al zei, in de zorg die ik voor ogen heb, loont het om vernieuwend te zijn.
U bent bij uitstek de persoon die door de ogen van de patiënt – of de verzekeraar- naar uw organisatie kunt kijken. Dat vraagt niet alleen iets van zorgverleners. Het vraagt ook wat van u. Creativiteit, inventiviteit, strategisch denken en adviseren. Zorgen dat uw organisatie het beste scoort als het gaat om de behandeling en ontvangst van patiënten. Durf daarover open te communiceren. En wees niet bang om tegen de stroom in te gaan.
Beste mensen,
uiteindelijk hebben we allemaal een gemeenschappelijk doel: goede zorg voor iedereen die dat nodig heeft, ongeacht zijn inkomen. We moeten beter worden voor minder geld. Het kan niet anders, mensen leven steeds langer met chronische ziekten. Geweldig, daar doen we het voor: betere kwaliteit van leven en langer leven in gezondheid. Om dat vol te kunnen houden moeten we vol aan de bak! Een hele uitdaging, maar ik geloof erin, het gaat ons lukken!