Speech minister Van Bijsterveldt bij WMS congres
Op woensdag 23 november sprak minister Marja van Bijsterveldt op het WMS congres (Wet Medezeggenschap op Scholen) in de Reehorst te Ede.
WMS Congres
Dames en heren,
Vandaag vieren we het eerste lustrum van de Wet Medezeggenschap op Scholen en ook het eerste lustrum van dit WMS-congres. Van harte gefeliciteerd! Goed om te zien dat u als actieve MR-leden - leraren, ouders én leerlingen - met zovelen naar dit WMS-congres bent gekomen.
Als MR-leden draagt u elke dag volop bij aan de kwaliteit van de school. In het voortgezet onderwijs zijn daar ook leerlingen bij betrokken en daarom vind ik het erg leuk dat jullie er vandaag ook zijn. Door in de MR te gaan, heb je invloed op het beleid en de kwaliteit van je school. Je leert er bovendien een hoop van: discussiëren, kritisch denken, tegenwicht bieden met goede argumenten, initiatief nemen. Allemaal ‘twentyfirst century skills’ die je in je verdere leerloopbaan kan gebruiken.
Uit de eerste resultaten van de evaluatie van de WMS blijkt onder meer, dat u behoorlijk tevreden bent over het functioneren van de medezeggenschap op scholen. Dat is een goed teken! Vanuit de politiek en de overheid wordt de medezeggenschap de komende tijd verder versterkt:
- In het voortgezet onderwijs krijgen ouders meer invloed en moet er over bepaalde onderwerpen een ouderraadpleging plaatsvinden.
- Bij de invoering van passend onderwijs, wil ik dat ouders en personeel inspraak krijgen bij de besluitvorming over het onderwijszorgbeleid, bij de vorming van nieuwe samenwerkingsverbanden.
Dames en heren,
U weet als geen ander dat medezeggenschap bijdraagt aan de kwaliteit van de school. En dat goed onderwijs in deze tijdbelangrijker is dan ooit voor de kansen en het geluk van kinderen.Scholen werken op dit moment keihard aan onderwijs dat talent van leerlingen beter benut, hogere eisen stelt aan hun prestaties en ze uitdaagt het beste uit zichzelf te halen. Maar scholen en leraren kunnen dat niet alleen.
Een succesvolle schoolcarrière is mede de verantwoordelijkheid van ouders.
Voor u is dat geen nieuws. Ú bént al volop betrokken bij de school. En verreweg de meeste ouders realiseren zich dat ze een essentiële rol spelen bij de ontwikkeling van hun kinderen. Veel scholen slagen er dan ook goed in om ouders te betrekken bij het onderwijs en de school. Bijvoorbeeld door ouders een rol te geven bij de taalontwikkeling van kinderen, of bij de aanpak van schoolverzuim.
Toch zijn er ook veel voorbeelden, waarbij de samenwerking tussen school en ouders ver te zoeken is. Helaas hebben we daar afgelopen weken een aantal vervelende voorbeelden van gezien. Daarnaast hoor ik ook van veel scholen dat zij niet altijd goed weten hoe ze het beste vórm kunnen geven aan ouderbetrokkenheid.
De afgelopen maanden heb ik met veel ouders, leerkrachten, schoolleiders en ouder- en onderwijsorganisaties gesproken over dit thema. Zo ook vanochtend hier, voorafgaand aan het congres, heb ik gesproken met een enthousiaste groep betrokken ouders over hoe we ouders meer bij de school kunnen betrekken en meer kunnen inzetten op succesvol partnerschap tussen school, ouders en leerling. Want daar is nog veel winst te boeken.
Op één van de scholen waar ik onlangs was, vertelde de directeur: “Het schoolleven en het onderwijs heeft zich altijd afgespeeld binnen de driehoek, van school, ouders en leerlingen. Maar in die driehoek beginnen we de ouders een beetje kwijt te raken.” En meer scholen ervaren dat.
Sommige scholen hebben te maken met ouders die, vanwege hun culturele achtergrond of sociaal-economische positie, niet gewend zijn of zichzelf niet in staat achten om zich te bemoeien met het leren van hun kinderen. Deze ouders blijven letterlijk buiten staan, omdat ze de taal niet spreken, of omdat ze denken dat ze niets te zoeken hebben in de klas.
Andere scholen hebben te maken met ouders die weinig tijd hebben. Of die wel goed onderwijs eisen, maar zich er onvoldoende bewust van zijn dat onderwijs geen consumptie-artikel is, maar dat het van alle betrokkenen een investering vraagt in aandacht en tijd.
Tot slot zijn er ouders die zich wel actiever willen inzetten, maar simpelweg niet weten hoe ze dat kunnen doen.
We weten uit onderzoek, dat ouders een essentiële rol spelen bij de cognitieve, sociale en maatschappelijke ontwikkeling van kinderen. Zij maken echt het verschil. Bovendien delen scholen en ouders hetzelfde doel: kinderen voldoende kennis, waarden, normen, goede leefgewoonten en omgangsvormen meegeven. Zodat ze de meest gunstige voorbereiding krijgen om later zelfstandig en weerbaar te zijn.
Ouders en scholen moeten in mijn ogen veel meer samen gaan optrekken - in het belang van het kind. Daarom heeft het bevorderen van partnerschap tussen scholen en ouders voor mij de komende tijd echt prioriteit.
Ik doe daarbij een appèl op ouders om zich constructief en actief in te zetten voor het onderwijs van hun kinderen. Zij zijn ervoor verantwoordelijk dat hun kinderen voldoende nachtrust krijgen, goed ontbijten en thuis een plek hebben om huiswerk te maken. Regelmatig voorlezen, samen een spreekbeurt voorbereiden, praten over een vervolgopleiding – het hoort er allemaal bij.
Maar ook respect voor de regels van de school én voor het gezag van leraren begint thuis.
Leraren, u zit hier vandaag ook in de zaal. En u heeft de brede opdracht om leerlingen kennis bij te brengen, maar ook normen, waarden en sociaal gedrag. Zodat jonge mensen zich ontwikkelen tot zelfstandige en verantwoordelijke burgers, die niet alleen oog hebben voor zichzelf, maar ook voor hun omgeving.
U kunt uw werk alleen goed doen, als ouders die belangrijke en verantwoordelijke rol erkennen en respecteren. Dan wordt het ook gemakkelijker om over de vorderingen en het gedrag van een leerling te praten. Respect voor uw gezag - binnen de muren van de school en in de klas - is dus cruciaal voor een goed leerklimaat en een goede leerontwikkeling van uw leerlingen.
Van schoolleiders vraag ik om leraren hierbij te steunen en om de dialoog met ouders aan te gaan. Bijvoorbeeld door heldere afspraken te maken over de onderlinge verwachtingen.
Er zijn genoeg mooie voorbeelden die laten zien hoe waardevol partnerschap kan zijn. Het Via Nova college in Utrecht bijvoorbeeld, organiseert een training voor ouders van vmbo-leerlingen die de overstap moeten maken naar het vervolgonderwijs- een berucht uitvalmoment. En vmbo-leerlingen van de Goudse Waarden presenteren regelmatig een portfolio met daarin hun leerresultaten aan hun ouders, in het bijzijn van een leraar of mentor. Zo kunnen ouders meedenken en meewerken aan de ontwikkeling van hun kind.
Dames en heren,
De Wet Medezeggenschap op Scholen heeft er (mede) voor gezorgd dat ouders hun rechten kennen en daar gebruik van maken. U als leden van de MR bent een belangrijke schakel in dit geheel. De medezeggenschapsraad is een prachtig forum om op uw school het gesprek over de rolverdeling en verantwoordelijkheden van leraren, ouders en ook leerlingen aan te zwengelen. Als MR-leden kunt u bovendien een voorbeeld zijn voor anderen hoe je op een respectvolle en constructieve manier met elkaar kunt werken aan de kwaliteit van het onderwijs en aan de school als gemeenschap.
Ik wens u veel succes in uw belangrijke werk.
Dank u wel.
(alleen het gesproken woord geldt)