Blokkeren van kruispunten : literatuurscan, observaties en analyse
Verslag van literatuuronderzoek over en praktijkobservaties naar het blokkeren van kruispunten door motorvoertuigen.
Blokkeren is krachtens de wet verboden. Het leidt tot meer onveiligheid en uitstoot en verslechtert de doorstroming.
Uit literatuuronderzoek in de vorm van een quick scan blijkt dat blokkeren in verschillende landen voorkomt en dat er verschillende oplossingen voorgesteld worden. Bijvoorbeeld meer handhaving, meer informatie, afkruisen van het kruisingsvlak, verbeteren van verkeerslichtregelingen en meer opstelruimte.
Observaties zijn verricht op verschillende kruispunten in Nederland waar blokkeren is gemeld. Er is onderscheid gemaakt tussen blokkeren (kruispunt kan niet direct worden vrijgemaakt) en hinderen (lichte vorm van blokkade). Op 8 kruispunten kwamen in de spits 84 blokkades en 33 hindersituaties voor. De blokkades duurden gemiddeld 80 seconden, de hindersituaties gemiddeld een halve minuut. Het blokkeren leidt vooral tot hinder, ongevallen kwamen niet voor, mede door de lage snelheid. Er werd weinig gecommuniceerd tussen blokkeerder en geblokkeerden.
Om blokkeren te voorkomen kan worden gedacht aan meer opstelruimte en een betere afstelling van verkeerslichten. Daarnaast kan het verkeersaanbod worden veranderd, bijvoorbeeld door spreiding of beter aanbod van OV.