Minister in gesprek met ouders en leraren over ouderbetrokkenheid
Minister Van Bijsterveldt bracht op maandag 8 november een bezoek aan verschillende scholen om te praten over ouderbetrokkenheid en de relatie tussen school en ouders. Voor Van Bijsterveldt is het vergroten van de betrokkenheid van ouders bij de school van hun kinderen een belangrijk speerpunt.
Jan van Nassauschool in Den Haag
’s Ochtends sprak de minister met ouders, leraren en schoolleiders van de Jan van Nassauschool in Den Haag over de rol van ouders bij de school. Tijdens het gesprek kwamen thema’s naar voren als: welke rol kunnen ouders spelen bij de schoolontwikkeling van hun kinderen? Hoe kan de school de betrokkenheid van ouders vergroten? De school is erg actief met verschillende initiatieven om ouders te betrekken bij de leerlingen. Zo werkt de school met school-oudercontracten waarin aan het begin van het schooljaar wederzijdse verwachtingen tussen school, ouder en leerling worden vastgelegd in een overeenkomst. Daarnaast legt de school huisbezoeken af en heeft de school een oudercommissie die bestaat uit een aantal betrokken ouders.
Buitenhout College in Almere
’s Middags bezocht de minister het Buitenhout College in Almere waar zij ook sprak met ouders, leraren en schoolleiders over ouderbetrokkenheid. De school is bezig met het verkrijgen van een zogenaamd LLO Keurmerk. Dit keurmerk wordt verstrekt aan scholen die op een goede manier de betrokkenheid van leraren, leerlingen en ouders vormgeven. Daarnaast heeft de Ouderraad van het Buitenhout College het initiatief genomen om het dyslexiebeleid op de school verder te verbeteren.
Voor Van Bijsterveldt is het vergroten van de betrokkenheid van ouders bij de school van hun kinderen een belangrijk speerpunt. “Ouders moeten zich meer medeverantwoordelijk voelen voor de ontwikkeling van hun kind op school. We moeten ons meer realiseren dat een kind slechts één etmaal per week op school zit en de overige zes thuis is bij de ouders. Ouder willen het beste voor hun kind. Maar de verantwoordelijkheid voor een succesvolle schoolontwikkeling kunnen ouders niet alleen op het bordje van de school leggen. Dat stopt niet bij het schoolhek, maar begint juist thuis; voorlezen, praten over school en helpen bij huiswerk. Gelukkig zijn er veel scholen die er in slagen goed samen te werken met ouders. Toch hoor ik helaas nog te vaak van leerkrachten dat veel ouders normale dingen als helpen bij huiswerk, voorlezen overslaan of niet komen opdagen bij rapportavonden. Dat zie ik echt als een gemiste kans. Willen we het beste uit kinderen halen, dan kan dat niet zonder inzet van ouders. Onderzoeken laten zien dat het echt veel beter is voor de prestaties van het kind als de ouders zich meer betrokken voelen bij het onderwijs. We zien op verschillende scholen in het land succesvolle voorbeelden, zoals hier in Den Haag en Almere. Het is maatwerk per school, maar scholen kunnen wel veel van elkaar leren.”