Stabiel en consistent infrastructuurprogramma voor Nederland
Ondanks de crisis heeft Nederland een stabiel, consistent en langjarig infrastructuurprogramma (het MIRT) met een goed gevulde pijplijn van PPS-projecten. Dat was de conclusie op 4 en 5 oktober tijdens het European Infrastructure Finance Summit congres in Madrid waar Rijkswaterstaat samen met circa twee honderd deelnemers uit de bouw, financiële wereld en adviseurs aanwezig waren.
Er is gesproken over de financiële crisis, ontwikkelingen in de toekomst en situatie in verschillende landen. De budgettaire toestand van de EU-lidstaten en de financiële crisis leiden tot een impasse op de Europese PPS-markt. Nederland steekt hier positief bij af. Onze MIRT-systematiek, de hoge kredietwaardigheid en de doorontwikkelde standaard contractdocumentatie leiden ertoe dat internationale partijen zeer geïnteresseerd zijn in Nederlandse PPS-projecten.
Een voorbeeld van deze interesse blijkt door toetreding op de Nederlandse markt. Deze is zichtbaar bij het project Schiphol-Amsterdam-Almere. In drie van de zes consortia van de aanbesteding zijn grote Spaanse bouwers actief: Acciona, Globalvia (een joint venture van bouwer FCC en Caja Madrid (een bank)) en ACS. Deze Spaanse partijen hebben een lokale Nederlandse partner gezocht en willen zeer graag hun ervaring en kwaliteiten in de Nederlandse markt tonen.
Dankzij het huidige PPS beleid zien veel investeerders kansen in de huidige en nieuwe projecten, ondanks de crisis. Goed assetmanagement en een sterke focus op de output moet hier een bijdrage aan leveren. Maar ook andersom. Het buitenland wil graag leren van Nederland, zowel van publieke als private partijen. Nederland is vanaf 2006 van een aantal pps-projecten naar een betrouwbare PPS-partner gegaan.