Kleine ondernemers krijgen meer ruimte voor samenwerking
Ondernemers met een relatief klein marktaandeel krijgen meer ruimte om onder andere prijsafspraken te maken. De ministerraad daarmee ingestemd op voorstel van minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.
Kleine ondernemers krijgen zo meer ruimte om zich te wapenen tegen de inkoopmacht van grotere bedrijven. Zo kunnen kleine leveranciers van bijvoorbeeld levensmiddelen dankzij samenwerking hun positie versterken tegenover grotere afnemers als een supermarktketens.
Nu is het nog zo dat ondernemers alleen afspraken over hun prijs mogen maken als ze samen niet meer dan vijf procent marktaandeel hebben en niet meer dan veertig miljoen euro omzet. De eis voor het marktaandeel wordt verruimd naar tien procent en de omzetgrens vervalt.
Om te voorkomen dat versoepeling strijdig is met Europese regels, geldt de verruiming alleen wanneer dit de handel met andere EU-landen niet beïnvloedt. Zo mogen winkeliers in Zuid-Limburg bijvoorbeeld geen afspraken maken over prijzen van producten die zijn bestemd voor de Belgische of Duitse markt.