Winnaars Nationale Alfabetiseringsprijzen 2011 bekend
In de Ridderzaal heeft minister Van Bijsterveldt (OCW) op donderdag 8 september – Wereldalfabetiseringsdag – de Nationale Alfabetiseringsprijzen 2011 uitgereikt. In aanwezigheid van Prinses Laurentien kwamen STOOF, ROC Mondriaan en SCHUNCK* bibliotheek als winnaars uit de bus. Zij wonnen de vakprijs respectievelijk in de categorieën bedrijven, onderwijsinstellingen en maatschappelijke instellingen. “De aanpak van laaggeletterdheid vraagt om durf, kwaliteit en enthousiasme. Dat zie ik terug bij deze initiatieven. Terechte winnaars!”, aldus Van Bijsterveldt.
De Nationale Alfabetiseringsprijzen worden jaarlijks tijdens Wereldalfabetiseringsdag uitgereikt aan projecten die zich actief inzetten voor de bevordering van basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen bij laaggeletterden. De winnaar van iedere categorie ontving een geldprijs van € 8.500,-.
Laaggeletterdheid opsporen in de uitzendbranche
Het winnende project in de categorie Bedrijven is Laaggeletterdheid opsporen in de uitzendbranche van STOOF. De jury vindt het lovenswaardig dat een branche de verantwoordelijkheid neemt voor de aanpak van laaggeletterdheid. “Het is een effectieve manier om veel mensen te bereiken om te scholen. We hopen dat STOOF een voorbeeldwerking heeft voor andere branches.”
Doe weer mee!
In de categorie Onderwijsinstellingen viel de PR-campagne Doe weer mee! in de prijzen: een aansprekend voorbeeld van een breed samenwerkingsverband met gemeenten, bedrijven en onderwijsinstellingen om laaggeletterdheid aan te pakken. “Wat ze doen binnen dit project doen ze goed, duurzaam en met goede resultaten. Doe weer mee! laat zien dat de koppeling van pr en aanbod werkt, ook in tijden van vermindering van rijksmiddelen en veranderende wet- en regelgeving”, aldus de jury.
Boek1boek en de Boekenhut
SCHUNCK* bibliotheek won de prijs in de categorie Maatschappelijk Instellingen. De jury is met name gecharmeerd van boek1boek. Een slimme, kleine, handige portal waarmee kinderen met één druk op de knop in de klas boeken kunnen bestellen. De digitale aanpak spreekt tot de verbeelding bij de doelgroep. Naast het stimuleren van leesplezier en het meer gaan lezen door de kinderen, blijkt ook dat het taalniveau van de kinderen aantoonbaar verbetert.