Schultz lanceert overkoepelend merk binnenvaartsector
Met het losgooien van een scheepstros lanceerde minister Melanie Schultz van Haegen vandaag ‘the Blue Road’, het overkoepelend merk voor de Nederlandse binnenvaart. “Nederland heeft de binnenvaartsector keihard nodig,” aldus de minister. “The Blue Road geeft de sector één gezicht naar buiten.” De sector kan het logo gebruiken om aan te geven dat ze gebruik maken duurzaam vervoer over water.
De binnenvaart biedt voldoende capaciteit om de groei en drukte in het wegtransport op te vangen. “Daarom is het van groot belang dat verladers naar álle vervoersmogelijkheden kijken voordat ze de containers over de weg laten gaan”, zo stelde Schultz van Haegen in Rotterdam. “We moeten efficiënter gebruikmaken van onze wegen, spoorlijnen en wegen.” In aanwezigheid van de minister maakten Mars, Huntsman en SuikerUnie bekend vaker de binnenvaart in te zetten voor het vervoer van hun producten. Hiermee halen zij jaarlijks 6800 vrachtwagens van de weg.
The Blue Road verbindt de gehele binnenvaart met elkaar. Daarnaast gaan de brancheorganisaties meer samenwerken. De bonden die bij Kantoor Binnenvaart zijn aangesloten hebben afgesproken per 1 november op te gaan in een federatieve vereniging. Volgens de minister is dit een stap in de goede richting. Binnenvaartambassadeur Arie Verberk concludeerde vorig jaar al dat de lage organisatiegraad in de binnenvaart de sector in de weg staat. Het Transitiecomité Binnenvaart werkt onder leiding van Arie Kraaijeveld aan verder samengaan van Kantoor Binnenvaart met de twee andere belangenbehartigers in de sector: Centraal Bureau Rijn en Binnenvaart (CBRB) en Koninklijke Vereniging Schuttevaer (KSV).
Eerder op de dag ontmoette de minister verschillende binnenvaartschippers tijdens haar werkbezoek aan de Rotterdamse Waalhaven en Eemhaven. Schultz van Haegen ‘shiphopte’ vanaf een schip van Rijkswaterstaat op diverse binnenschepen die langs voeren.